Talán mondanunk sem kell, egy CeBIT a hazai kiállításokhoz képest egyenesen 
  gigantikus: 26 csarnokban -- melyekből a legkisebb mérete is vetekszik a Kőbányai 
  Vásárváros legnagyobbjával --, 7515 kiállító mutatja be a portékáját, jobbára 
  tevékenységi körük szerint csoportosítva, egy kupacban a konkurenciával. Időnként 
  hajlamosak voltunk úgy érezni magunkat, mint egy kisgyerek, aki szülei mellől 
  lelécelve a bevásárlóközpont túlméretes játékosztályán randalírozik, hiszen 
  ugyanazon a csarnokon osztoztak az érdeklődésünket leginkább birizgáló cégek. 
  Az is előfordult, hogy egy cég fő létesítménye a legnagyobb világmárkáknak helyet 
  adó 1-es csarnokban terült el, de a GSM kommunikáció épületében is képviseltetette 
  magát egy szintén nem szerény méretű pavilonnal. A cégek a standokon olyan szolgálatkész 
  szakembereket vonultattak fel, akik alig várták, hogy kielégíthessék a kukacos 
  kérdésekkel készülő látogatók tudásszomját. Ha kellett, ezek a hölgyek és urak 
  egy-egy fejlesztőt, programozót, mérnököt is előrángattak létesítményük bugyraiból 
  -- már ha nem eleve ők voltak ezek a szakemberek --, de sok helyen éppenséggel 
  minitanfolyamnak beillő előadásokat is meghallgathattunk.
  
  A kommunikáció nyelve nem csupán a németre korlátozódott, bártan érdeklődhettünk 
  angolul, értették. Földi paradicsom egy szilíciummal oltott bitbúvár számára! 
  A CeBIT 2000 egyetlen ember számára bejárhatatlan, az óceán túlpartján megrendezett, 
  szintén nem aprócska Comdex méretének körülbelül a négyszeresét kitevő élményóriás.
  
  Valószínűleg legtöbbünk agyának (pozitív)előítélet-bugyrában a "német" rubrika 
  mellett a "kitűnő szervezési készség" bejegyzés található. Nos, Hannoverben 
  a két szélsőség között ingadoztunk: a totális káosz és a mindenre kiterjedő 
  előrelátás, katonás szervezettség váltogatta egymást.
  
  A káosz a közlekedést uralta, autóval a vásárváros megközelítése finoman szólva 
  is kalandos. Ha csak az egymillió látogató -- amelyre a rendezők számítottak 
  -- közül minden harmadik érkezik autóval, már az is több mint háromszázezer 
  járművet jelent, amely mind egy pontra igyekszik a városban a nap egy bizonyos 
  szakában, majd szintén ugyanazon a napon mindent megtesz azért, hogy egy későbbi 
  időpontban ugyanazt a pontot minél előbb elhagyja. Talán nem is csoda, hogy 
  a város központi közlekedésirányító rendszere, amely a közlekedési lámpák működését 
  lett volna hivatott összehangolni, nem volt képes megbirkózni az áradattal, 
  és rögvest az első napon összeomlott, mindenkinek minden irányba pirosat -- 
  fügét? -- mutatva. Így viszonylag nehéz eljutni bárhonnan bárhová, akár autóval, 
  akár tömegközlekedéssel. Amikorra viszont félelmet nem ismerő autósunk két és 
  fél órányi dugóban való ácsorgás után elérte a vásár környékét, újabb sokk várt 
  rá. A vásárterület kibővítése miatt a közeli parkolókból többet megszüntettek, 
  ezzel 6000 autónyi helytől fosztva meg a gyalogolni minél kevesebbet szerető 
  látogatókat. Viszont a bejáratoktól messze (1 hannoveri "messze" = 3-4km) ennél 
  sokkal több olyat nyitottak meg, amelyek helyén tavaly még szántottak, és a 
  hevenyészett tereprendezés okán ezekben kellemes iszappakolás várta a tetőtől 
  talpig "business casual"-t viselőt. Mindeközben a közeli, szilárd borítással 
  ellátott, ám az elektronikus tájékoztató táblákon "betelt" jelzéssel illetett 
  parkolók mellett elhúzva azt kellett látnia, hogy ott bizony tucatjával kínálkoztak 
  a szabad helyek. Magyarázat: ha egyszer egy parkoló betelik, azt nem nyitják 
  ki újra, hiába állnak ki azokból időközben autók, mert a parkolójegy-osztogató 
  emberek már átvonultak az éppen megnyitott helyre, a régin csak az egyenruhás 
  rendőrök maradnak. (Igen, a parkolók nem csak elméletileg őrzöttek.) Nos, mindezek 
  után kellemes meglepetés érte az utazót, a bejáratoktól kilométerekre leparkolt 
  járművétől ugyanis nem kellett gyalogolnia, sem befelé tartva a vásárvárosba, 
  sem pedig kifele menet, mert mikrobuszok százai -- s ezt a számnevet tessék 
  határozott formában érteni -- várták, hogy ingyen szállítsák a két pont között.
  
  Az is nagyon jellemző vendéglátóink mentalitására, hogy megpróbálnak úrrá lenni 
  a káoszon. Estére a nagyobb kereszteződésekben mindenhol rendőrautók álltak, 
  amelyekből kézzel irányították a lámpákat. Az ehhez szükséges rendőri erők előteremtésére 
  a környező települések segítségét is igénybe vették, szép számmal láttunk hamburgi, 
  brémai rendszámú járőrkocsikat is.
  
  Ha már a közlekedésnél tartunk, érdemes az autóval utazóknak részletes térképet 
  beszerezniük, mert a városban ugyan mindenhol megtalálhatók a tájékozódást segítő 
  irányjelző táblák -- mint ahogy a mondás is tartja, "minden út a Messe-be vezet" 
  --, de ezek nem biztos, hogy arra a környékre, pontosabban abba a parkolóba 
  irányítanak, ahová tartani szeretnénk, hanem sokkal inkább oda, ahová vendéglátóink 
  terelni szeretnének. Gyakran jókora kerülőket -- az ottani lakosokat kímélő 
  elterelő útvonalakat -- is beiktatnak a "Messe" feliratok fekete nyilait szolgaian 
  követő autós számára, így a részletes térkép, nemkülönben az ügyes navigátor 
  komoly előny.
  
  A tömegközlekedésről régebbi tapasztalataink alapján állíthatjuk, hogy normális 
  körülmények esetén a villamosjáratokkal gyorsan lehet közlekedni a belváros 
  és a vásár között, viszont a csúcsforgalmi túlterheltség mostani gombszaggatási 
  együtthatójáról nincs személyes tapasztalatunk, csak rossz sejtelmeink. Ugyanis 
  azok sem jártak jobban az autózóknál, akik ezt a közlekedési metódust választották 
  a nyitás napján,. Este ugyanis egy számítógéphiba miatt a legtöbb villamos nem 
  közlekedett! A megállókban valóban ezrek zsúfolódtak össze, azokba az állapotokba, 
  ami a néhány futó szerelvényen uralkodhatott, jobb, ha bele sem gondolunk.
  
  Akárki is átkozta meg a CeBIT-et, alapos munkát végzett, mert ugyanezen nap 
  estéjén az egyik mobilszolgáltató rendszere és a taxi diszpécserközpontja is 
  bemondta az unalmast. A GSM rendszer problémáit személyesen is kitapasztaltuk, 
  ugyanis egyikünk készülékére egy otthonról küldött SMS a hat nap alatt 18 alkalommal 
  érkezett meg. (A feladó kíváncsian várja a fiaskó számlavonzatát.)
  
  Hannoverben a már említett közel egymillió látogatóra mindössze kilencezer szállodai 
  szoba jut, és bár hallottunk olyat is, hogy egyesek vállalták a hosszú autóutat, 
  és Hamburgban szálltak meg, a legtöbbünk fizetővendég-szobákat vett igénybe. 
  Az étkezés nem jelenthet problémát, a tömeg ellenére mindig találtunk szabad 
  asztalt az éppen kiszemelt pizzériában, kínai étteremben vagy éppen kiskocsmában, 
  viszont ami az árakat illeti, a hazai zseb számára ezekben a létesítményekben 
  a gasztronómia az asztronómiával találkozik. Nos, ennyit a negatívumokról.
  
  A kiállítás óriási területén több buszjárat fuvarozza a látogatókat a csarnokok 
  között, alacsony padlószintű, a budapesti várbuszokra emlékeztető méretű járművekkel. 
  Ezek használata ingyenes, illetve benne van a több mint félszáz márkát kóstáló 
  belépőjegy árában. Természetesen a vásár belső útjait ugyanúgy a sétáló látogatók 
  töltik ki, mint bárhol a világon ilyen helyen. Viszont az meglepett minket, 
  hogy az elsőbbség is az övék! A magunk részéről elismeréssel kell adóznunk a 
  buszvezetők angyali nyugalmának, az ott töltött egy hét alatt még csak egy dudaszót 
  sem hallottunk!
  
  A CeBIT egyre inkább Európa, pontosabban a "nem amerikai piacok" seregszemléje, 
  de azt, hogy Európában a német a legnagyobb piac, a marketingre fordított összegek 
  is jól tükrözik. Ez érezhető akár abból is, hogy a legkisebb standokon is döbbenetes 
  méretű plazmaképernyők tárták az érdeklődők elé az információt, videoklip vagy 
  "diavetítés" formájában, de a tömeg számára szétosztogatott kulcstartók, tollak, 
  cukorkák, lufik és ki tudja még mi minden hihetetlen mennyisége egészen figyelemreméltó. 
  Azon a figyelmességen is meglepődtünk, hogy az egyik csarnok oldalában imaszobát 
  létesítettek az iszlám vallásúak számára.
  
  Megkönnyebbülve tapasztaltuk, hogy a hazai rendezvényekről oly ismerős "gyűjtögető 
  típusú látogató" nem csupán csöpp hazánk nevezetessége. Szép számmal láttunk 
  tinédzser korúnak éppenséggel nem nevezhető látogatókat, akik valamilyen érthetetlen 
  oknál fogva mindenre rávetették magukat, ami csillog és színes. Hatalmas papírszatyrokat 
  cipelve, tökéletesen azonos "E" és "X" betűket formázó luftballonokból típusonként 
  féltucatnyit úsztatva maguk után, a többi járókelő szeme világát veszélyeztetve 
  szuszakolódtak fel a messebuszokra.
                    
                    
                    
                
					
                    
									
A CeBIT 2000-en jártunk - Vásár vagy zsibvásár?
    							
    							Hirdetés
    						
																			               
                                
							
							Hirdetés
						
															
				
               
				
                                    
                    
                
												 
								