Az ESET termékek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. és a gkid közös, reprezentatív felmérést készített az 18 év feletti, online is vásároló internetezők körében, amelynek apropóját a cég kiberbiztonsági kampánya, az IT-hős vagy kiberbalek? szolgáltatta. Ennek célja, hogy meggyőzzék a felhasználókat arról, hogy mennyire fontos a digitális biztonságról való gondoskodás.
A felmérésből pedig kiderült, hogy a felhívásra szükség is van, ugyanis a résztvevők 68 százaléka használ csak vírusírtót, a többiek inkább abban bíznak, hogy manuálisan ki tudják szűrni a gyanús dolgokat, csakhogy a statisztikák ennek ellentmondanak: a magyar internetezők 57 százaléka, vagyis minden második ember azt mondta, hogy esett már áldozatául online csalásnak, vírustámadásnak, hackelésnek vagy adathalászatnak, 14%-uk az eszközök lelassulásáról számolt be, és olyanok is akadtak a megkérdezettek között, akik komoly anyagi károkat szenvedtek.
Azért sem lehet a gyanús tevékenységek felismerésében bízni, mivel az AV Test adatai szerint 13, milliárd egyedi kártékony kód van a világon, amelyek folyamatosan fejlődnek. Legfőképpen a 18 és 29 év közötti korosztály tartja a legkevésbé valószínűnek, hogy vírustámadás éri őket, pedig az ebbe a kategóriába tartozó válaszadók 48%-a élt már át ilyen támadást - erről is szó esett a Hackfelmetszők - Veled is megtörténhet! podcastben, amelyben Csizmazia-Darab István, a Sicontact KFt. kiberbiztonsági szakértője beszélt. A résztvevők 17 százaléka azt nyilatkozta, hogy azért nem használ védelmi megoldást, mert nem érzi elengedőnek a tudását egy ilyen program használatához, harmada fizetne egy programért, ha kapna hozzá szakértői segítséget, és a válaszadók jelentős része választana fizetős programot valamilyen bizalmi szempont miatt: azért, mert jobban megbíznak a minőségében, a gyártójában, vagy egyszerűen bizalmatlanok az ingyenes programokkal szemben.
A válaszadók egy része szerint a nem ingyenes programok további előnye, hogy nem adják el az internethasználati adataikat partnereknek. Ez a feltételezés sajnos nem alaptalan: láthattunk már példát arra, hogy egy ingyenes vírusvédelmi program gyártója gyűjtötte és adta el a felhasználók adatait, a beleegyezésük nélkül.
Akik használnak valamilyen vírusirtót, azok közül a legtöbben a laptopjukat védik (71%), és csak a második helyen áll a számítógép (48%), a harmadik lett az okostelefon (44%), pedig a kiberbiztonsági szakértők szerint az androidos készülékek hatalmas kockázatnak vannak kitéve védelem nélkül (a tablet egyébként 12%-ot, az okos TV 5%-ot ért el).
A szakértő szerint megbízható gyártó megbízható termékét érdemes választani, olyat, amihez tartozik magyar nyelvű terméktámogatás, minden platformon kínál megoldást, és vannak benne olyan modulok, amik az eszközhasználatunkhoz igazodnak.