Sok olyan technológia jött már napvilágra a telekommunikáció életében, amihez nagy reményeket fűztek, de végül megbuktak. Volt több olyan is, amik jóformán a fejlesztések melléktermékeként születtek meg és csak úgy mellékesen hatalmas, nem várt sikereket értek el. A mobilkódról egyelőre nem lehet megmondani, milyen sorsra jut hazánkban, de a Pannon, a T-Mobile és a Sanoma közös fellépése azt jelzi, ők sokat remélnek tőle.

Jelenleg elsősorban termékinformációk közlésére használják
A mobilkód egy kétdimenziós vonalkód, amely rendkívüli népszerűségét a gyors visszafejtési sebességnek köszönheti. Az egyelőre elsősorban Japánban és Nyugat-Európában ismert kód felhasználását tekintve multifunkcionális: szinte bármilyen információ kódolására alkalmas akár nyomtatott (mint például könyvek, cd lemezek borítóján, mozifilmek plakátjain, stb.), akár online felületeken (portálokon), vagy elektronikus médiában (tévében) is.

Használata gyors, könnyű, különösebb hozzáértést nem igényel
Mindez úgy lehetséges, hogy a mobilkódot a telefonnal lefényképezve a kódolvasó szoftver egy, a tartalommal szoros összefüggésben lévő helyre irányítja át a felhasználót, tehát egyfajta hidat képez az online és az offline tartalom között. A kódot a sarkaiban található jellegzetes négyzet alakú mezők miatt - amelyek egyébként szintén információhordozók - könnyű szkennelni, és szinte bármilyen szögből fényképezve (akár fejjel lefelé is) könnyedén azonosítható és feldolgozható jelet kaphat az eszköz.

Az i-nigma mobilkód olvasó működés közben
A mobilkód felhasználása
A mobilkód felhasználását tekintve két típus létezik, a push és a pull verzió:
Push esetén a szolgáltató küldi ki a felhasználónak MMS-ben a kódot, mely számos célra alkalmazható, például jegyként a reptéren beszálláskor, vagy kuponként. Pull esetén a felhasználó beszkenneli a (meghirdetett) kódot, mely átirányítja őt egy wapos vagy webes linkre, küldhet SMS-t, felhívhat kódolt telefonszámot vagy elérhet szöveges információt is.

Tipikus (és vélhetően sikeres) pull megoldás a brit Sun magazintól
A mobilkódot ma elsősorban a hirdetésekben alkalmazzák. A reklámozott termékről tudható meg bővebb információ segítségével, így ha valakit érdekel egy adott termék, szolgáltatás, a mobilkód leolvasásával azonnal olyan többlet-információhoz juthat, ami a hirdetési felületen nem szerepel.
Akár személyes azonosításra is szolgálhat, ilyen például a Lufthansánál nemrégiben bevezetett elektronikus check-in rendszer, amikor is az utas „beszállókártyáját" a telefonjára kapja meg, mobilkód formájában, melyet a beszálláskor leolvashat a légitársaság. Japánban ennél személyesebb célokra is használják: előfordul, hogy a japánok saját ruházatukra nyomtatnak kódot, és azt lefényképezve bárki többet megtudhat az illetőről. Tulajdonképpen egy-egy magánszemély másodpercek alatt gyárthat magának kódgenerátor programokkal egyedi kódokat és szabadon használhatja azokat. Ezt rengetegen meg is teszik és blogjukat, szolgáltatásukat vagy éppen egyszerűen saját magukat népszerűsítik vele.
Ausztráliában a Telstra nevű mobilszolgáltató tett lépéseket a mobilkód bevezetésére, és már előtelepített mobilkód-olvasóval forgalmazza készülékei egy részét. Több gyártó (Nokia pl.) már most előre telepített mobilkód olvasó programmal látja el készülékeit. Ezek is használhatók, de le is tölthetők ezek más forrásokból.
Olaszországban a mobilkódot többek között arra is használják, hogy a sport-tudósítások mellett elhelyezve az olvasók eljuthassanak egy olyan oldalra, ahol például megtekinthetik a futball-mérkőzés legszebb pillanatait, góljait.
A mobilkód Magyarországon
Magyarországon jelenleg a Pannon, a Sanoma és a T-Mobile együttműködésében a „pull" verzió próbája folyik, amikor a mobilos beolvassa a kódot, és ezzel információhoz jut, vagy valamilyen webcímre navigál. A kiadó több magazinjának aktuális számaiban találhatóak mobilkódok, amelyhez a megadott módon letöltve az olvasóprogramot és megfejtve a kódokat, nyerhet utazást az olvasó. A cégek képviselői elmondták, hogy a jelenleg forgalomban, azaz használatban lévő mobiltelefonok kb. 20 százaléka alkalmas mobilkódos felhasználásra, hiszen a kamera és a mobilnetes képesség alapvető feltételek a szolgáltatás igénybevételéhez.
Aki elsőként beküldi e-mailben (info@nonstopmobil.hu), milyen információt tartalmaznak ezek a kódok, az ajándékot kap
Ez a 20 százalék természetesen gyorsan emelkedni fog, hiszen jelen pillanatban a mobilszolgáltatók kínálatában szerepelő telefonok majdnem mindegyike képes mobilkódokat beolvasni. Sőt, a cégek arra törekednek a jövőben, hogy a mobilok már úgy kerüljenek a felhasználók kezébe, hogy külön telepítgetés nélkül, azonnal tudjanak vele mobilkódokat dekódolni. Aki most szeretné kipróbálni, annak a Pannon és a T-Mobile ezt díjmentesen biztosítja, mivel a letöltéshez vezető linket kérő SMS-ért, illetve magának a programnak a letöltéséért nem kell fizetni. Fontos, hogy a letöltést mindenképpen WAP-os adatkapcsolaton keresztül kell elindítani, egyébként nem fog sikerülni a dolog.

Nagyok a pólójukra is nyomtathatják - új elem a közösségépítéshez
Ma már Magyarországon is egyre nagyobb arányban használnak okostelefonokat a mobilosok, és egyre nagyobb a 3G/HSDPA lefedettség is. Mivel a kódokban elhelyezett weblinkeket mobilneten keresztül lehet a legkényelmesebben megnyitni, ezért a technológia népszerűsítése révén a mobilcégek a mobilinternet gyorsabb elterjedését és nagyobb adatforgalmat remélnek. A másik oldalon, a push-alkalmazás révén pedig újabb mobilos tranzakciós szolgáltatások jelenhetnek meg.
(A kódolvasó szoftvert ezen az oldalon tölthetik le. )