Amikor 2014-ben lecsapott az akkor még szimplán csak Facebooknak nevezett Meta Platforms a WhatsAppra, biztosak voltunk benne, hogy előbb vagy utóbb felülkerekedik Mark Zuckerbergék profitéhsége az alapítók, Brian Acton és Jan Koum reklámellenes álláspontján. Most valóban új korszakba lép a platform, amelyet annak idején a hirdetésektől való teljes elzárkózás emelt a felhasználói bizalom piedesztáljára.
A frissen bejelentett újítás szerint az üzleti szereplők ezentúl státuszreklámokat jeleníthetnek meg a WhatsApp "Frissítések" fülén belül - írja a CNBC. Ez a terület eddig is külön élt a csevegésektől, most viszont a Meta ebbe a térbe helyezi át a hirdetési jelenlétet, így a személyes beszélgetések érintetlenek maradnak - legalábbis egyelőre.
A reklámok mellett a Channels (Csatornák) funkció is komolyabb monetizálási réteget kap: keresési találatok közé szőtt promók, valamint előfizetések révén. Egy ideig a pénz még teljes egészében a csatornatulajdonosokat illeti, de a Meta jelezte, hogy idővel 10%-os részesedést kér majd belőle.
Zuckerberg szerint a márkák és fogyasztók közötti üzenetváltás "a következő üzleti pillér" lehet a cég számára, és a hárommilliárd havi felhasználóval bíró WhatsApp tökéletes platform erre. Különösen, hogy az Egyesült Államokban már százmilliónál is többen használják aktívan. Eddig csak a Facebookon és az Instagramon lehetett olyan hirdetésekkel találkozni, amelyek a whatsappos beszélgetésekhez irányították a felhasználót, mostantól azonban ez a kör bezárul - a reklámok magán a WhatsAppon belül is megjelennek.
Nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy a WhatsApp alapítói, Jan Koum és Brian Acton a kezdetektől mély megvetéssel viseltettek a reklámipar iránt. Távozásuk épp annak volt köszönhető, hogy az új tulajdonos nyomást gyakorolt rájuk azért, hogy növeljék az appból származó bevételeket.
A Meta persze igyekszik nyugtatni a kedélyeket: a felhasználók státuszfrissítései, személyes üzenetei és hívásai továbbra is titkosítva maradnak. A reklámok megjelenését pedig kizárólag alapvető adatok - például nyelv, ország, város, eszköztípus - alapján szabják személyre, és nem fognak vájkálni a beszélgetésekben vagy más érzékeny tartalmakban.
Bár a változás egyelőre nem tűnik invazívnak, világos, hogy Meta hosszú távra tervez a WhatsApp monetizálásával. Az app üzleti oldala már eddig is komoly bevételt termelt a vállalati eszközök értékesítéséből, most viszont elkezdődött a felhasználói oldal célzott hasznosítása is.