A Meta évente több milliárd dolláros bevételre tesz szert csalások és illegális termékek hirdetéseiből. A Reuters friss oknyomozó riportja elég aggasztó képet fest a Facebook- és Instagram-hirdetések világáról, valamint arról, hogy a vállalat miért nem tudja, vagy akarja megfékezni a problémát.
A belső dokumentumok szerint a Meta saját becslése alapján a csaló hirdetések akár bevételeinek 10 százalékát is kitehetik, ami nagyjából 16 milliárd dollárt jelent évente. Ezek közé tartoznak a hamis webáruházak, befektetési átverések, illegális online kaszinók, valamint tiltott gyógyszerek és orvosi termékek reklámjai.
A kutatók szerint az Egyesült Államokban a sikeres online csalások harmadához valamilyen módon köze van a cég platformjainak.
A beszámoló rámutat arra is, hogy a Meta többször akadályozta saját munkatársait a csaló hirdetések elleni fellépésben, és a rendszerében a visszaeső szabályszegők gyakorlatilag büntetlenül folytathatják a tevékenységüket. Egy kisebb hirdetőt például csak akkor tiltottak le, ha legalább nyolcszor lebukott pénzügyi csalás népszerűsítésével. A nagyobb, sokat költő ügyfelek esetében azonban akár 500 szabálysértés után is aktívak maradhattak.
A Reuters szerint a Meta vezetői tisztában vannak a helyzet súlyosságával, de belső megbeszéléseiken egyértelműen a bevétel védelmét helyezték előtérbe. Az egyik esetben például a menedzsment utasítást kapott arra, hogy ne tegyenek olyan lépéseket, amelyek a vállalat éves bevételének több mint 0,15 százalékos csökkenését eredményeznék, még akkor sem, ha ezzel csaló hirdetések maradnak a platformon.
A jelentés szerint idén négy eltávolított hirdetési kampány összesen 67 millió dollárnyi bevételt hozott a Metának, mielőtt letiltották volna őket. A vállalat a Reutersnek adott válaszában azt mondta, hogy a 10 százalékos becslés "durva és túlzottan általánosított", de nem közölt alternatív adatot.
"Az elmúlt 18 hónapban világszerte 58 százalékkal csökkentettük a felhasználók által jelentett csaló hirdetések számát, és 2025-ben eddig több mint 134 millió ilyen tartalmat távolítottunk el."
- írta a Meta szóvivője, Andy Stone.
A kritikusok szerint azonban ez kevés, a Meta hatalmas bevételei arra ösztönzik a céget, hogy szemet hunyjon az illegális hirdetések felett, még akkor is, ha ezzel több millió felhasználó kerül veszélybe világszerte.