Egyre szorosabbra húzza a szabályozás szíját az Európai Unió, Mark Zuckerberg vállalata pedig inkább kiszáll a játékból. A techóriás ma bejelentette, hogy 2025 októberétől leállítja a politikai, választási és társadalmi ügyeket érintő hirdetések futtatását az EU-ban és más európai területeken, beleértve az Egyesült Királyságot is. Az indoklás szerint az új, uniós átláthatósági rendelet túl sok adminisztratív terhet és jogi bizonytalanságot ró a hirdetőkre és platformokra.
Az említett szabályozás célja transzparenssé tenni a politikai marketinget, megnehezíteni a dezinformációs kampányokat és csökkenteni a választási folyamatokba való külföldi beavatkozás lehetőségét. Az új szabályok értelmében minden politikai reklámnál egyértelműen fel kell tüntetni, hogy ki fizette azt, valamint azt is, ha személyes adatok alapján történt a célzás. A Meta azonban nem kíván megfelelni ezeknek az előírásoknak, így inkább teljesen leállítja az ilyen típusú hirdetéseket.
Fontos ugyanakkor, hogy ez nem érinti a politikai tartalmak organikus - tehát nem fizetett - megjelenését: politikusok továbbra is posztolhatnak a Facebookon és az Instagramon, csupán fizetett terjesztésre nem lesz lehetőségük.
A Meta közleménye burkoltan arra utal, hogy a saját hirdetésfelügyeleti rendszere sem képes pontosan kiszűrni a politikai vagy társadalmi témájú tartalmakat, márpedig ha egy-egy ilyen hirdetés véletlenül mégis átcsúszik a rostán, az már automatikusan sértené az uniós előírásokat.
Hasonló lépésre szánta el magát korábban a Google is, amely ugyancsak a túlságosan széles politikai reklám-definícióra hivatkozva hagy fel ezeknek a hirdetéseknek a kiszolgálásával az EU-ban.