Mind tudjuk, hogy amikor képgenerációról van szó, akkor ott művészet nincs a folyamatban. Az LLM hozzátársít képdarabokat az általunk bedobott kifejezésekhez, összekeveri az egészet, aztán kidob valamit. Ezek az eszközök a döntő többségükben jogvédett anyagokat használnak, vagy olyan művészek képeiből táplálkoznak, akik nem is tudnak a Stable Diffusion létezéséről sem. Az egész folyamat egy morális és jogi feketelyuk, ami csak lejjebb és lejjebb rángat mindent, amit megérint.
A fentiek kikötését azért éreztük fontosnak, mert a következő jogi eset során kénytelenek vagyunk egyszerűsíteni a dolgokat. Ha elveszünk a nyelvi meghatározások pontosságában, akkor sosem érünk el a célunkhoz, már csak azért sem, mert Japánban egy különös folyamat kezdett kibontakozni.
Még 2024-ben egy 20-as évei közepében járó, Chiba prefekturában élő személy készített egy képet a Stable Diffusion segítségével. Ezt a képet használta fel engedély nélkül egy 27 éves férfi (szintén Chibából), és csapta rá a könyvének borítójára, ami jelenleg is megvásárolható a boltokban. A Yomiuri Shimbun nevű japán lap tanúsága szerint a kép "tulajdonosa" több mint 20 000 parancsot használt a végeredmény összeállításához, ez pedig az ottani rendőrség szerint elégséges beavatkozás ahhoz, hogy az anyagot jogvédett művészeti termékként lehessen aposztrofálni.
A japán jogvédelmi törvények szerint az számít levédhető terméknek, amit "kreatív munkával készítettek, és kifejezi az alkotó gondolatait vagy érzelmeit az irodalom, akadémia, művészet vagy muzikális ágazatok eszközeivel". Amikor felbukkantak a generált anyagok, akkor a Kulturális Kérdések Ügyészsége úgy határozott, hogy amennyiben a végeredmény csak minimális emberi közbenjárással készült, úgy az nem védhető le. Ha azonban megfelelő mennyiségű parancsot használt valaki, vagy tovább finomította a végeredményt, akkor viszont igen. Ezt eseti alapon bírálják el, tehát minden egyes kérvényt egy bizottság vizsgál felül, aminek bizonyítanunk kell, hogy az adott dologban nekünk is volt munkánk.
A fent említett, 20-as évei közepében járó személy képe elvileg megfelel ennek a kritériumnak, így elindult az első "AI művész" "AI művész" elleni eljárás. Ez egy precedens nélküli eset, így a végkifejlete döntő szerepet játszhat a jövő minden hasonló ügyében. Érdemes lesz majd figyelni, ahogy alakul a helyzet.