Hirdetés

Rekordévet fut az elektromos autózás, Európa húzza a piacot



|

Idén ötödével több elektromos autó talált gazdára világszerte, a növekedés lendülete kitart.

Hirdetés

Az elektromos autók globális piaca 2025-ben is látványos tempóban bővül, november végéig összesen 18,5 millió tisztán elektromos és plug-in hibrid modell kelt el világszerte, ami 21 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A Benchmark Mineral Intelligence adatai szerint csak novemberben 2 millió új villanyautó került forgalomba, ami jól mutatja, hogy az év vége felé sem tört meg a kereslet.

A növekedés motorja egyértelműen Európa volt, ahol novemberben 36 százalékkal ugrottak meg az eladások éves összevetésben. A kontinensen az év első tizenegy hónapjában 3,8 millió elektromos jármű talált gazdára, ami 33 százalékos pluszt jelent. A fellendülést elsősorban az új állami ösztönzők és a bővülő modellkínálat hajtotta, több országban is érezhetően visszatért a vásárlói bizalom. Franciaország például hosszú hónapok után először zárt pozitív tartományban éves alapon, miután a korábbi támogatáscsökkentések hatása kifulladt, és a nagy gyártók, köztük a Volkswagen-csoport és a Renault új modellekkel léptek piacra. Az alacsonyabb jövedelmű háztartásokat célzó szociális lízingprogram szintén sokat lendített az eladásokon.

Olaszországban november rekordot hozott közel 25 ezer elektromos autóval, miután az állam egy csaknem 600 millió eurós ösztönzőcsomagot indított az öreg belső égésű autók lecserélésére. Az Egyesült Királyságban eközben tovább bővült azoknak a modelleknek a listája, amelyek jogosultak a teljes, 3750 fontos támogatásra, olyan típusokkal, mint a Nissan Leaf, a MINI Countryman vagy a Renault 4 és 5.

Hirdetés

Éles kontrasztot mutat ezzel Észak-Amerika, ahol az év egészét tekintve stagnálás látszik, sőt enyhe visszaesés is. Az Egyesült Államokban ugyan novemberben hónapról hónapra nőtt az értékesítés, de ez inkább korrekciónak tekinthető az októberi visszaesés után, amelyet az adókedvezmények szeptember végi megszűnése okozott. Több gyártó, köztük a Kia és a Hyundai javuló számokról számolt be, ám az eladások messze elmaradnak a támogatások idején látott szintektől. Az év végén bejelentett, lazább üzemanyag-fogyasztási előírások szintén nem kedveznek az elektromos átállásnak, mivel csökkentik a nyomást az autógyártókon, hogy gyors ütemben növeljék villanyautós kínálatukat.

Kína továbbra is a világ legnagyobb elektromosautó-piaca, 11,6 millió eladott járművel és 19 százalékos éves növekedéssel, bár a tempó lassulni látszik. Novemberben mindössze néhány százalékos bővülést mértek, ami arra utal, hogy a piac kezd telítődni. A kínai gyártók globális terjeszkedése azonban új lendületet ad az ágazatnak: a BYD például novemberben minden eddiginél több elektromos autót exportált, több mint 130 ezret. Európában idén már nagyjából 200 ezer BYD-modell talált gazdára, Délkelet-Ázsiában megduplázódtak az eladások, Dél-Amerikában pedig több mint 50 százalékkal nőttek.

Összességében a számok azt mutatják, hogy az elektromos autók iránti kereslet továbbra is kitart, még akkor is, ha egyes régiókban a támogatások csökkenése fékezi a növekedést. Az egyre szélesebb modellválaszték és a kormányzati ösztönzők világszerte biztosítják, hogy az elektromos átállás 2025 végén se veszítsen lendületéből.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.