Tizenöt diák mesterséges intelligencia segítségével írta meg az angol érettségin a fogalmazását - állította a Telexnek Kolozs Judit angoltanár, vizsgaelnök. A pedagógus a BKSZC Ybl Miklós Építőipari Technikum és Szakképző Iskola érettségijén teljesített szolgálatot, ahol a szóbelik során vált gyanússá számára, hogy több tanuló írásbeli teljesítménye és szóbeli tudása között kirívó ellentét mutatkozott.
Kolozs Judit elmondta, hogy az előzetes szúrópróbaszerű ellenőrzés során még nem talált rendellenességet, ezért a bizottság jóváhagyta a dolgozatokat. Később azonban, amikor a gyengén teljesítő szóbelizők írásait újra átnézte, egyértelműen látta, hogy azokban C1-C2 szintű, anyanyelvi fordulatok szerepelnek, amelyeket szerinte mesterséges intelligencia generált. A tanulók mind tagadták a csalást, ám a vizsgaelnök szerint a dolgozatokat javító szaktanárnak is fel kellett volna ismernie a különbséget.
Az ügyben Kolozs Judit a kormányhivatalhoz fordult, amely azonban arra hivatkozott: a már elfogadott és aláírt érettségi bizonyítványok utólagos visszavonására csak a belügyminiszternek van jogköre. A Belügyminisztérium közlése szerint vizsgálat indult, de az AI használata utólag nem bizonyítható egyértelműen, ezért a bizonyítványok visszavonására nincs jogalap.
A kormányhivatal kiemelte, hogy az érettségi vizsgák törvényes lebonyolításáért az igazgató és a vizsgaelnök felel.
A botrány ráirányította a figyelmet arra, hogy az iskolákban egyre elterjedtebb az AI használata a dolgozatok és házi feladatok elkészítésében. Több intézmény már új szabályokkal próbálja kivédeni a visszaéléseket: van, ahol ismét kézzel, füzetben kell megírni a fogalmazásokat, máshol pedig a tanárok próbálják személyes ismereteik alapján kiszűrni a gyanús dolgozatokat. A pedagógusok szerint a jövőben mindenképpen változtatni kell a számonkérés módszerein, mert a technológia miatt a diákok valódi tudása egyre nehezebben mérhető.