Mindössze pár év alatt látványos fejlődést produkáltak a köznyelvben mesterséges intelligenciaként emlegetett chatbotok és generatív algoritmusok, de még mindig nagyon szűk határok között mozognak a képességeik. Erre szolgáltatott a közelmúltban megmosolyogtató példát egy mérnök, Robert Jr. Caruso, amikor úgy döntött, összeugrasztja a ChatGPT-t az egyik legkorosabb videójáték-platformmal, az idén már az ötvenet taposó Atari 2600-zal - méghozzá sakkban. Az eredmény nemcsak meglepő volt, de egészen konkrétan megsemmisítő. A ChatGPT elbukott, méghozzá olyan látványosan, hogy azon se lepődnénk meg, ha szégyenében elbujdokolt volna, és emitt nem volt a minap órákig elérhető.
A történet úgy indult, ahogy manapság sok abszurd kaland: egy laza beszélgetésből. Caruso a sakkról diskurált a ChatGPT-vel, amikor az AI, mintegy saját kiválóságát bizonyítandó, maga ajánlotta fel, hogy összecsap az Atari 2600-szal. Itt még senki sem sejtette, hogy az önbizalma perceken belül darabjaira hullik. A meccs során a ChatGPT nemcsak a bábutévesztéssel és saját pozícióinak elfelejtésével küzdött, de már-már tragikomikus lépéseket hajtott végre: például simán odadobott egy huszárt egy egyszerű gyalognak, mintha az egész játszma nem lenne több, mint egy kávészünet alatti firkálmány egy szalvétán. A rendszer panaszkodott, hogy az Atari grafikus ikonjai "túl absztraktak" voltak számára - ám még akkor is ugyanazokat a hibákat követte el, amikor a játékmenetet átvitték klasszikus, betű-szám alapú sakknotációra. Végül kilencven perc vergődés után jött a kapituláció: a ChatGPT feladta.
Egy olyan korban, amikor az AI-tól már elvárjuk, hogy házit írjon, időbeosztást készítsen vagy éppen bocsánatkérő levelet fogalmazzon, különös élmény szembesülni azzal, hogy egy ötvenéves gép sakkban még mindig túljár az eszén. És persze nem ez az egyetlen eset, amikor a "mindenre képes" AI pofára esett a játékok világában. Egy másik kísérlet során a ChatGPT o3-as modelljét eresztették rá a klasszikus Pokémon Red-re. A projekt azóta is döcög, és bár az AI valóban halad, a tempója siralmas: több mint 366 órát töltött el a játékban anélkül, hogy elérte volna Victory Roadot. Ehhez képest a Google Gemini már legyűrte a Pokémon Blue-t - igaz, neki is 800 óra kellett hozzá.
Mindebből világosan látszik: míg az AI olykor egész ügyes tud lenni szövegek generálásában, képek alkotásában és néha-néha még egy frappáns tweet megfogalmazásában is, addig a játékokkal - különösen azokkal, amelyek stratégiát, következetességet és adaptív gondolkodást követelnek meg - még komoly gondjai vannak.