A Japan Mobility Show idei nyitányán a Mazda két látványos koncepcióval hívta fel magára a figyelmet, amelyek a márka új mottóját, "a vezetés öröme táplálja a fenntartható jövőt" szimbolizálják. A Vision X-Coupe és a Vision X-Compact modellek nemcsak a Mazda formanyelvének evolúcióját mutatják meg, hanem technológiai kísérletezését is a szén-dioxid-semleges közlekedés felé.
 
    
A Vision X-Coupe egy elegáns, négyajtós, négyszemélyes kupé, amely a KODO dizájn új korszakát hozza el, a Mazda 3 és CX-30 formáit idézve, mégis letisztultabb, hosszabb arányokkal. A hajtáslánc 503 lóerős plug-in hibrid rendszer, amely egy kétturbós, kétrotoros Wankel-motort alkalmaz belső égésű egységként. A modell akár 800 kilométeres hatótávot ígér, ebből 160 kilométert tisztán elektromos üzemmódban.
 
    
Masahiro Moro, a Mazda elnök-vezérigazgatója szerint a jövő mobilitása nemcsak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséről szól, hanem arról is, hogy maga a vezetés válhat a környezetvédelem részévé. A vállalat két fő technológiával kísérletezik: mikroalgákból előállított, karbonsemleges üzemanyaggal, valamint a járművekbe integrált CO₂-megkötő rendszerrel, amely közvetlenül az autó kipufogógázából vonja ki a szén-dioxidot. A Mazda már sikerrel termelt üzemanyagot mikroalgából - igaz, egy 11 000 literes kultúrtartályból két hét alatt mindössze egy liter üzemanyagot nyertek -, de a kutatás ígéretes, hiszen a maradék biomassza élelmiszer- és műtrágyagyártásra is felhasználható.
A márka a következő hónapban egy hosszú távú versenyen is tesztelni fogja a mobil szénmegkötő technológiát, ami valóban új fejezetet nyithat az autóiparban.
A Mazda másik bemutatott koncepciója, a Vision X-Compact egészen más irányból közelít: a modell célja, hogy a digitális technológia és az empatikus mesterséges intelligencia segítségével még szorosabb kapcsolatot alakítson ki ember és autó között. Az AI képes természetes párbeszédre a sofőrrel, javaslatokat tesz útvonalakra, reagál a vezetési stílusra, és közben vigyáz a biztonságra - például figyelmeztet a holttérben lévő járművekre.
 
    
Kaisei Takahashi, a koncepció tervezője szerint az X-Compact célja, hogy a vezetés ismét élménnyé váljon, miközben az autó maga is tanul és reagál a sofőr hangulatára, döntéseire.
 
    
A Mazda tehát nemcsak új formákat, hanem új gondolkodásmódot is hozott Tokióba: nála a jövő autója egyszerre gyors, intelligens és felelősségteljes - miközben megőrzi azt, amiért mindig is szerettük a márkát, a vezetés tiszta örömét.
 
								 
                