A közösségi média térhódítása óta egyre komolyabb problémát jelent az eredeti tartalmak jogosulatlan másolása és újraposztolása. Legyen szó egy fotóról, videóról vagy szöveges bejegyzésről, gyakran előfordul, hogy a másolt verzió nagyobb elérést kap, mint az eredeti, így az alkotó elesik a megérdemelt figyelemtől és bevételtől. A YouTube már korábban lépett az ügyben, most pedig a Meta (a Facebook, az Instagram és a Threads anyavállalata) is határozott intézkedésekre szánta el magát.
A TechCrunch beszámolója szerint a Meta vezetősége nyilvánosan bejelentette, hogy fokozatosan elkezdik eltávolítani azokat a profilokat, amelyek mások eredeti tartalmaiból próbálnak meg profitálni. A vállalat elmondása alapján csak 2024-ben eddig közel 10 millió ilyen fiókot töröltek, továbbá mintegy 500 ezer olyan profilt is eltávolítottak, amelyek spamszerű tevékenységet folytattak. A Meta szerint ez csak a kezdet: a következő hónapokban újabb szigorítások jönnek.
Fontos ugyanakkor, hogy a Meta nem kíván büntetni olyan felhasználókat, akik kreatív módon reagálnak mások tartalmaira, például reakcióvideót készítenek vagy véleményt fűznek egy poszthoz. Ezeket az aktivitásokat továbbra is engedélyezik, hasonlóan a YouTube szabályozásához, ahol azonban előfordult már, hogy az eredeti tartalom készítője bevételmegosztást kért.
A Meta fő célpontjai a rendszeresen mások tartalmait újraposztoló fiókok. Az ilyen visszaélések esetén a cég először megvonja a bevételszerzési lehetőséget az érintett profiloktól, majd csökkenti azok organikus elérését is. Amennyiben a Facebook egy duplikált videóra bukkan, automatikusan belinkeli az eredeti forrást a poszt leírásába, ezzel próbálja visszaterelni a figyelmet a valódi alkotó felé.
A vállalat azt is jelezte, hogy dolgozik egy megoldáson a mesterséges intelligenciával generált, félrevezető vagy hamis videók kiszűrésére, bár ezzel kapcsolatban konkrét részleteket egyelőre nem közölt. A most bejelentett változtatásokat lépcsőzetesen vezetik be, hogy a felhasználók és tartalomgyártók elegendő időt kapjanak az alkalmazkodásra.
A Meta új irányvonala világos üzenet a felhasználók felé: a jövőben nagyobb hangsúlyt kap az eredetiség, és aki csak mások munkájából próbál előnyt kovácsolni, annak nehezebb dolga lesz a platformokon.