A PwC Magyarország legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe szerint a magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben is dinamikusan bővült: a 15 legnagyobb, helyi operációval is rendelkező webáruház együttesen bruttó 463,1 milliárd forintos forgalmat produkált, ami 12,4 százalékos növekedés az előző évhez képest. Ez a teljes hazai piac 9,7 százalékos növekedési ütemét is felülmúlja. A 15 legnagyobb szereplő a hazai online kereskedelem közel 30 százalékát birtokolja, a rendelésszámuk pedig 34 százalékkal nőtt, meghaladva a 12 milliót.
Az idei forgalmi lista élén meglepetésre az Alza.hu végzett, letaszítva a trónról az eddigi első helyezett eMAG-ot. A második helyre a 2019-ben indult, 12 ezer terméket kínáló Kifli.hu futott be, míg a dobogó harmadik fokát a MediaMarkt szerezte meg. A negyedik helyen az IKEA, az ötödiken pedig a Tesco zárt. A gyorsan forgó fogyasztási cikkek kategóriájában a Kifli.hu áll az élen, mögötte a Tesco és a Rossmann, de a legnagyobb növekedést a Wolt Market érte el, több mint 50 százalékkal.
A piaci körkép ugyanakkor nem tartalmazza azokat az óriásplatformokat, amelyek nem rendelkeznek hazai operációval. Ilyen például a kínai Temu, amely önmagában mintegy 9 millió rendelést generált 2024-ben - ezzel gyakorlatilag beérte a teljes top 10 hazai e-kereskedő összesített teljesítményét, legalábbis darabszámban. Ez az eredmény rámutat arra, hogy a globális verseny nem a jövő, hanem már a jelen: a magyar vásárlók egyre szívesebben rendelnek határon túlról, még akkor is, ha az új vámok és árfolyamkockázatok miatt ez bonyolultabb.
Közben a hazai szereplők között is egyre többen érik el az évi 5 milliárd forintos forgalmat: 2024-ben már 17 cég tartozott ebbe a körbe, köztük új belépők is. Összesített forgalmuk elérte a 211 milliárd forintot, és 5,6 millió rendelést teljesítettek. Ebben a mezőnyben az Euronics, az Aqua és az iPon voltak a legerősebbek.
A hazai online kereskedelem számára azonban nem csupán a növekedés a kihívás, hanem a stabilitás is. Madar Norbert, a PwC digitális kereskedelemért felelős vezetője szerint a piac legnagyobb problémái a kiszámíthatatlan árfolyammozgás, az új vámkörnyezet, a korlátozott vásárlóerő és a fokozódó verseny. A sikeres jövő kulcsa a rugalmasság és a folyamatos fejlesztés lesz, miközben a magyar piacra már nemcsak a hazai, hanem a globális szereplők is egyre erősebben bejelentkeznek.