Miközben a gamer világ még csak most ismerkedik az Asus ROG Xbox Ally és Ally X kézi konzolokkal, egyre több jel utal arra, hogy valójában nem egy új Xbox születését látjuk - hanem az Xbox, mint önálló hardverplatform, lassú, de biztos eltűnését. A The Verge friss értesülései szerint a Microsoft kvázi kukázta az állítólagos saját Xbox handheld tervét, ami a gyakorlatban azt jelenti: nem lesz házon belül fejlesztett Xbox kézi konzol. De nem csak erről van szó.
A most bemutatott Ally és Ally X valójában nem Xboxok, hiába hivatkoznak rájuk így a redmondiak. Ezek Windows-alapú PC-k, amik Xbox-féle UI-t kaptak, plusz egy olyan lecsupaszított Windows-verziót, amit kifejezetten játékra optimalizáltak. Az egész kezdeményezés nem is a kézikonzol-piac miatt érdekes, ami globálisan továbbra is rétegpiac. Sokkal inkább azért, mert a Microsoft ezzel egy új modellt próbál ki: más gyártók készítik a "konzolokat", a szoftvert pedig a redmondi cég szállítja.
Ha minden igaz, a Microsoftnál azt a forgatókönyvet dolgozták ki, hogy hosszú távon lemondanak a saját konzolhardverekről - legyen szó bármilyen formáról -, és átállnak a "partneri ökoszisztémára", ahol az Xbox-élmény bárhol és bármilyen eszközön elérhető lesz. Minden arról szól, hogy a Game Pass előfizetőinek a számát növeljék.
Ennek jegyében nem csak a gépek kapnak Xbox-brandinget, de a rendszer és a felhasználói felület is "konzolosított" lesz - függetlenül attól, hogy az adott eszköz egy Asus, Lenovo vagy éppen Razer gép. Így kontrollálható marad az élmény, miközben a Microsoft a saját boltját és játékait tolhatja előtérbe. Ezért sem meglepő, hogy a legutóbbi Xbox Games Showcase során már "Xbox PC"-ként hivatkoztak a platformra, és nyíltan riválisként említették a Steamet.