Hirdetés

Jobb, mint a 3DS: itt az igazi szemüveg nélküli 3D



|

Több szemlélő is tökéletesen élvezheti majd a HR3D megjelenítők adta térhatású képet.

Hirdetés

Új szemüveg nélküli 3D megjelenítő technológiát mutatott be a Massachusetts Institute of Technology (MIT). A University of Cambridge (Anglia) egyetemi docense Ramesh Raskar, Douglas Lanman posztdoktor, és Matthew Hirsch végzős diák fejlesztették ki az új rendszer prototípusát.

 

 

Már több mint egy millió példányban kelt el a Nintendo legújabb, 3D-s kézi játékkonzola, a 3DS, holott csak egy hónapja jelent meg a piacon. Közkedveltsége mellett is egyértelmű, hogy a csak szűk szögben élvezhető és igen energiaigényes - a konzol üzemidejét elfelező - megjelenítő technológia nem vethető be mondjuk a nappaliban, egy tévébe építve.

A jelenlegi 3D házimozi megoldások polarizációs vagy aktív LCD szemüveget igényelnek, amitől minden felhasználó idegenkedik, hiszen kényelmetlenek, esetenként drágák is ezek. A szemüveg nélküli megjelenítők viszont kísérleti stádiumban vannak, legtöbb esetben jelenleg úgy dolgoznak, hogy egy úgynevezett parallaxis pajzsot, egy függőleges résekkel tűzdelt maszkot helyeznek a képernyő elé, melynek réstávolsága eltér az LCD panel képponttávolságától, oly módon, hogy mindkét szem csak a számára generált képet lássa. A maszk sok fényt visszatart, így erősebb háttérvilágítás kell ugyanahhoz az effektív fényerőhöz és csak meghatározott pozícióból érvényesül teljesen a 3D hatás, ráadásul a képernyő oldalra fordításával szertefoszlik (ezért nem lehet ezeket a megjelenítőket oldalt fekve nézni). A Nintendo 3DS egy viszonylag fejlett technológiát használ, melyben a parallaxis pajzs nem konstans, hanem maga is egy második LCD képernyő (illetve maszk), vertikális résekkel.

A MIT kutatói most egy gyökeresen újszerű megközelítéssel próbálják kiküszöbölni a jelenlegi 3D megjelenítő technológiák gyengeségeit. A HR3D hasonlóan működik, mint a 3DS megjelenítője, szintén egy LCD maszkot alkalmaz a képernyő előtt. Itt azonban a függőleges rések rendszere helyett egy olyan mintát alkalmaz a pajzs, mely illeszkedik az éppen megjelenített képhez. Nem függőleges résekből áll, hanem inkább több ezer kisebb rést nyit a megjelenítendő objektumok kontúrjaihoz igazodva, az aktuális maszkot egy bonyolult matematikai eljárással állítják elő.

 

A HR3D számára nem gond, ha álló helyzetbe döntik a képernyőt, mivel a maszk ehhez képes azonnal igazodni. Kevesebb fényt blokkol egy néző esetén, mint a 3DS, így egy HR3D megjelenítővel felszerelt konzol esetében hosszabb akkumulátor üzemidő érhető el. További nézők, perspektívák megjelenítése sem megoldhatatlan ezzel az eljárással.

 

Minden előnye mellett egyelőre kísérleti stádiumban jár a HR3D. A dinamikus maszk ugyan több fényt enged át, mint a hagyományos, fix parallaxis pajzs, ugyanakkor az így megtakarított energiát kénytelen a rendszer a maszk generálására fordítani. Egyelőre tehát csak több néző esetén mondható energiatakarékosabbnak a rendszer, viszont az algoritmus optimalizálásával és célchipek tervezésével nagyságrendekkel csökkenthető a számítási munkák mennyisége és energiaigénye, így a HR3D megjelenítők kereskedelmi változata már energiafogyasztás szempontjából is határozottan jobb lesz, mint a jelenlegi szemüvegmentes megoldások.

 

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.