A Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) és az LG Energy Solution kutatóinak legújabb felfedezése alapjaiban változtathatja meg az elektromos autók jövőjét. A Nature Energy folyóiratban megjelent tanulmány szerint sikerült megoldaniuk a lítiumfém akkumulátorok egyik legnagyobb problémáját, amely eddig visszatartotta a technológia elterjedését.
A lítiumfém akkumulátorok elméletben sokkal nagyobb energiasűrűséget kínálnak, mint a ma elterjedt lítiumionos társaik, hiszen a grafit anód helyett tiszta lítiumfémet használnak. Azonban a dendritek - a töltés során az anódon kinövő tűszerű kristályok - rontják a teljesítményt, és rövidzárlatot is okozhatnak, így eddig biztonsági és megbízhatósági okokból a technológia nem jutott el a sorozatgyártásig.
A KAIST és az LG kutatói feltárták, hogy a dendritek kialakulását a lítiumfém felületén lévő egyenetlen tapadási erő váltja ki és sikerült kifejleszteniük egy új folyékony elektrolitot, ami lehetővé teszi, hogy a lítium egyenletesen rakódjon le az anódon, és még gyors töltés közben se képződjenek dendritek.
A laboratóriumi tesztek lenyűgöző eredményeket hoztak, a prototípus akkumulátor 5%-ról 70%-ra 12 perc alatt töltődött fel, mindezt több mint 350 cikluson keresztül. A modellezett nagy energiasűrűségű cellák (386 Wh/kg) pedig akár 10%-ról 80%-ra 17 perc alatt képesek töltődni.
Ez a technológia a gyakorlatban akár 800 kilométeres hatótávot is jelenthet egy mindössze 12 perces töltés után.
Ha a megoldást sikerül ipari szinten is bevezetni, az forradalmasíthatja az elektromos közlekedést, hiszen megszüntetné a hosszú töltési idők és a korlátozott hatótáv jelentette egyik legnagyobb akadályt.