Az orosz kormány deklarált célja, hogy az ország közútjain 2050-re legalább minden második jármű vezető nélküli legyen. Erről a közlekedési minisztérium helyettes vezetője, Vlagyimir Poteskin számolt be, hozzátéve, hogy "jelenleg folynak az előkészületek a szükséges feltételek megteremtésére". A program részeként már most körülbelül 90 autonóm teherautó működik az országos fizetős utakon, szállítva az árut, és eddig összesen több mint 6 millió kilométert tettek meg.
Az orosz autonóm közlekedés fejlődése már most jelentős mérföldköveket ért el. Áprilisban teljesen önvezető teherautóflottát indítottak a moszkvai Központi Gyűrűúton, de hasonló járművek 2023 óta közlekednek az M-11 Neva autópályán is. Nemrég egy vezető nélküli teherautó 1 600 kilométert tett meg Szentpétervártól Kazanyig, bár akkor mérnökök is tartózkodtak a fülkében.
Oroszország a teljes, 5-ös szintű autonómia megvalósítására készül, ami azt jelenti, hogy a járműveknek egyáltalán nem lesz szükségük sofőrre. Ennek érdekében a kormány módosítja a szabályozásokat és az úthálózatot, hogy támogassa az önvezető közlekedést. Andrej Nikitin közlekedési miniszter szerint 2028-ig átfogó stratégia készül a vezető nélküli közlekedés fejlesztésére, amelynek kulcseleme egy új, nagymértékben automatizált járművekre vonatkozó szövetségi törvény. Ezt várhatóan 2026-ban fogadják el, és 2027 harmadik negyedévében lép majd hatályba.
Ez a program nem csupán az infrastruktúrát és a jogszabályokat érinti, hanem a technológiai fejlesztéseket is, amelyek révén Oroszország hosszú távon jelentős szereplővé válhat a globális autonóm közlekedési piacon.