Van valami mélyen ösztönös abban, ahogy a sofőr a keze alatt érzi a kormánykereket, ahogy közvetlenül reagál az autó a mozdulatokra, ahogy a rezgések és ellenállások visszajelzést adnak az út állapotáról. Ezt a kapcsolatot most a Mercedes egy mozdulattal elmetszi, digitálisan. A német prémiumgyártó szerint itt az ideje elengedni a mechanikus kormányrudakat, mert a jövő elektromos, automatizált, és egyre kevésbé hagyatkozik az analóg világ maradványaira. Az EQS frissített változata lesz az első sorozatgyártású Mercedes, amely megkapja a steer-by-wire technológiát, vagyis a hagyományos fizikai kapcsolat nélküli kormányzást.
Elsőre ez ijesztő gondolat, különösen azoknak, akikben még él az a mérnöki ösztön, hogy ami nem tapintható, az nem is megbízható. Nem véletlen, hogy amikor az Infiniti már 2014-ben kísérletezett hasonlóval, akkor azért egy biztonsági kormányoszlopot is benne hagyott a Q50-ben, "jobb félni" alapon. Azóta azonban sokat változott a világ: az elektromos autók elengedik a mechanikát, és helyette érzékelők, számítógépek és algoritmusok veszik át az irányítást. A Mercedes érvei nem tűnnek teljesen alaptalannak: gyorsabb reakcióidő, kevesebb fizikai erőkifejtés, a zavaró úthibák eltüntetése a kormányról, és több hely a lábnak. Ráadásul a járműgyártó szerint a kormánykerék amúgy is fokozatosan háttérbe szorul, ahogy az automatizálás egyre nagyobb szerepet kap.
A Tesla már bepróbálkozott a Yoke-kormánnyal, de az első generációk mechanikus kormányzással párosítva inkább csak frusztrációt hoztak: túl nehéz volt vele manőverezni, a gombos indexelés pedig egy körforgalomban valóságos ujjtornává vált. A steer-by-wire viszont épp ezeket a problémákat iktatja ki. Nem kell többé teljes kört forgatni a kormányon, a rendszer felismeri, ha alacsony sebességű parkolási helyzetről van szó, és villámgyorsan reagál, így minimális mozdulattal is teljes kormányszög érhető el. Ezt már a Lexus is bevezette az RZ modelljébe, ahol a 200 fokos lock-to-lock kormányzás lényegében megfelezte a kormánytekerések szükségességét.
A Mercedes pedig nem is próbálja titkolni, hogy az új technológia nem csupán kényelmet, hanem egy teljesen új vezetési élményt is eredményez. Az automatizált funkciók mellett a vezető új, pihentetőbb testhelyzetet vehet fel, miközben zavartalanul gyönyörködhet az új CLA-ban bemutatott Superscreen infotainment-rendszerben. És ha ez még nem lenne elég futurisztikus, a kormány akár játékvezérlőként is funkcionálhat, miközben az autó éppen töltőn van.
Persze idő kell, amíg az emberek megszokják, hogy a vezetés már nem izomerő és rutin kérdése, hanem szoftverek és szimulációk világa. A Mercedes, a Tesla és a Toyota azonban már beállt a sorba, és úgy tűnik, hamarosan egyre több autógyártó fogja követni őket. A hagyományos kormánykerék sorsa megpecsételődni látszik - és akár tetszik, akár nem, ez a jövő már karnyújtásnyira van.