Hirdetés

Az amerikai légiforgalmi irányítás még mindig Windows 95-ön és floppylemezeken fut



|

Floppylemezek az égen: az USA légiforgalom-irányítása végre megújulna

Hirdetés

A világ egyik legforgalmasabb légtere még mindig Windows 95-re és floppylemezekre épül, de most talán végre jön a váltás. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) történelmi léptékű modernizációra készül, hogy lecserélje az évtizedek óta szolgáló, elavult rendszereit. A cél: véget vetni a papírcsíkoknak, a hajlékonylemezeknek, és egy olyan informatikai korszaknak, amely már rég a múlté kellene, hogy legyen. Chris Rocheleau, a FAA ideiglenes vezetője a kongresszusi meghallgatáson egyértelműen fogalmazott: a teljes rendszer újraépítése szükséges. Az USA légi közlekedési infrastruktúrája jelenleg 138 rendszert használ, ezek közül 51 már egyszerűen fenntarthatatlan - nincs hozzájuk pótalkatrész, a funkcionalitásuk pedig rég nem felel meg a mai elvárásoknak. Bár a rendszer a maga módján működik, a 2023-as országos repülési leállás és a Newark repülőtér kábelezési hibája is azt mutatja: elég egyetlen gyenge láncszem, és megbénul az ország teljes légi közlekedése.

A helyzet iróniája, hogy a korszerűtlenség néha előny is lehet. A régi rendszerek például védettek maradtak a 2024-es CrowdStrike-inzidenssel szemben, amely világszerte lebénította a modern IT-megoldásokat. Ugyanakkor a biztonságot hosszú távon nem lehet floppylemezekre bízni: a légiforgalom-irányító infrastruktúra feltörése súlyos nemzetbiztonsági kockázatot jelentene, nem beszélve a közlekedés és a gazdaság bénulásáról. A korszerűsítés azonban nem olyan egyszerű, mint új számítógépek vásárlása. Az ATC-rendszerek nem állhatnak le - a folyamatos 24/7 működés alapvető követelmény. Emiatt nem lehet egy hétvégén "lecserélni a szervert", mint egy átlagos irodában. Az új rendszernek párhuzamosan kell működésbe lépnie, miközben megfelel a legmagasabb szintű kiberbiztonsági elvárásoknak is.

Hirdetés

A közlekedési miniszter, Sean Duffy a korszerűsítést "az elmúlt évtizedek legfontosabb infrastrukturális projektjének" nevezte, és hangsúlyozta: pártokon átívelő támogatás övezi. A Modern Skies nevű iparági koalíció kampányt is indított a fejlesztésekért, miközben több szakértő szerint is valódi áttörésre van szükség - nem csak újabb ígéretekre. Mert ezeket a mondatokat már hallottuk. Robert W. Mann Jr. légiközlekedési elemző szerint három évtizede ugyanaz a forgatókönyv: pénzt kérnek, új rendszert ígérnek, de az eredmény mindig ugyanaz. Most viszont - talán először - a politikai és iparági akarat is egyszerre van jelen. A Fehér Ház egyelőre nem közölt pontos költségbecslést, de a minisztérium négynapos határidőt tűzött ki a projekt megvalósítására. Ez a tempó még a szakértők szerint is túlzottan optimista.

Az FAA már elindította az első Industry Day eseményeket, ahol technológiai cégek mutathatják be megoldásaikat. Kérdés, hogy az ambíciók mögött ezúttal valódi cselekvés áll-e, vagy továbbra is csak papírcsíkok és floppyk repülnek a tornyokban, miközben a világ már mesterséges intelligenciával irányít.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.