Szombaton az X bejelentette, hogy felfüggesztette az Európai Bizottság hirdetési fiókját, mert az állítólag megsértette a platform egyik szabályát. Az eset különösen pikáns, mivel mindössze egy nappal korábban az Európai Bizottság 140 millió dolláros bírságot szabott ki az X-re, többek között megtévesztő gyakorlatok, átláthatatlanság és adatközlési hiányosságok miatt.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a Bizottság már két éve nem fizet hirdetésekért az X-en. Egy szóvivő emlékeztetett arra, hogy 2023-ban
a szervezet hivatalosan is felfüggesztette minden fizetett szolgáltatásának használatát a platformon, és ez a döntés ma is érvényben van.
Az X termékfejlesztési vezetője, Nikita Bier azzal vádolta meg a Bizottságot, hogy "kihasznált egy hibát" az X hirdetési felületén, és ezzel megtévesztő bejegyzést tett közzé, amely egy videónak tűnt, de valójában egy linket tartalmazott, ami a Bizottság közleményére irányította a felhasználókat. Bier szerint ez a módszer mesterségesen növelte a bejegyzés elérését.
The irony of your announcement:
— Nikita Bier (@nikitabier) December 6, 2025
You logged into your dormant ad account to take advantage of an exploit in our Ad Composer — to post a link that deceives users into thinking it’s a video and to artificially increase its reach.
As you may be aware, X believes everyone should… https://t.co/ziuhUOimOT
A Bizottság posztja valóban videót tartalmazott, de a működése kissé szokatlan volt. Asztali gépen a lejátszás normálisan működött, ám mobilon a lejátszás gomb megnyomása nem állította meg a videót, hanem átirányította a felhasználót a Bizottság sajtóközleményére. Nem egyértelmű, hogy ez volt-e az a "hiba", amelyre Bier utalt, de az X eddig nem tisztázta a helyzetet.
A Bizottság szóvivője mindenesetre azt nyilatkozta, hogy az EU
"a platform által biztosított eszközöket jóhiszeműen használja",
majd hozzátette, hogy az X által kínált Post Composer funkcióhoz minden hivatalos szervezet hozzáférhet, és elvárják, hogy az összhangban legyen az X saját szabályzatával és az európai jogi keretrendszerrel.
Az továbbra sem világos, hogyan tudta a Bizottság használni a hirdetési eszközt, ha valóban nem rendelkezik fizetett fiókkal, illetve hogy a fiók felfüggesztése után is megmarad-e ez a hozzáférés. A Bizottság X-fiókja szürke jelölést visel, ami a kormányzati és nemzetközi szervezetek számára fenntartott hitelesítési jelzés. Néhány ilyen fiók azonban a "Premium Organizations" kategóriába tartozik, ami fizetős státuszt is jelenthet.