Nem telt el huszonnégy óra sem a Tesla új robotaxi-szolgáltatásának indulása óta Austin déli részén, és máris közúti szabálysértések, aggasztó manőverek és egy hivatalos vizsgálat árnyékolják be a debütálást. A vállalat által meghívott felhasználók vasárnap ülhettek be először a Tesla saját fejlesztésű, sofőr nélküli taxijaiba, amelyek a cég Full Self-Driving (FSD) rendszerének egy felügyelet nélküli verziójával közlekednek. A járművekben ugyan jelenleg még egy emberi felügyelő is helyet kap a jobb első ülésen, de a cél az, hogy a rendszer idővel teljesen önállóan működjön.
A probléma az, hogy már az első nap után is több videó került fel az internetre, amelyeken a Teslák túl gyorsan hajtanak, sávot tévesztenek vagy éppen hirtelen fékeznek, látszólag minden ok nélkül. Az egyik legismertebb esetben Ed Niedermeyer, a Tesla kritikáiról ismert Ludicrous könyv szerzője, saját videóin rögzítette, ahogy az egyik robotaxi kétszer is hirtelen lefékez, amikor rendőrautók közelébe ér, annak ellenére, hogy azok csak parkolókban álltak, nem az úttesten.
A botrány gyorsan eljutott az amerikai közlekedésbiztonsági hatósághoz, a NHTSA-hoz is, amely már másnap hivatalosan kapcsolatba lépett a Teslával. A hatóság megerősítette, hogy vizsgálódnak, és további információkat kértek az autógyártótól. Mint közölték, az Egyesült Államokban a gyártók felelőssége, hogy termékeik megfeleljenek a biztonsági előírásoknak, és az ügynökség csak akkor lép közbe, ha alapos gyanú merül fel egy esetleges hibára vagy veszélyre vonatkozóan.
A helyzet különösen érzékeny, mivel ez az első éles tesztje a Tesla saját fejlesztésű robotaxi-rendszerének. Bár a vállalat korábban is árult FSD szoftvert a járműveiben, az még mindig igényli a sofőr aktív felügyeletét és kézkontaktust a kormányon. Az új szolgáltatás ezzel szemben teljesen önjáró, legalábbis az elmélet szerint. A valóság viszont egyelőre nem fest túl fényesen, különösen úgy, hogy a rendszer részleteiről maga a Tesla sem közölt szinte semmit.
A jelenlegi incidensek ugyan még csak az indulási szakaszban történtek, de már most felvetik a kérdést: vajon tényleg készen állnak-e ezek az autók arra, hogy önállóan közlekedjenek a városi forgalomban. A hatósági vizsgálat pedig még csak most kezdődött, és könnyen lehet, hogy messzebbre vezet, mint azt Elon Musk remélte volna.