Újabb súlyos következményekre figyelmeztet az Egyesült Államok legnagyobb szórakoztatóelektronikai érdekképviselete, a Consumer Technology Association (CTA): Donald Trump vámintézkedései akár 69 százalékkal is megemelhetik a játékkonzolok, és 31 százalékkal az okostelefonok fogyasztói árát az amerikai piacon. A CTA új, frissített jelentésében részletes elemzést közölt a várható hatásokról, és az adatok meglehetősen riasztóak.
A jelentés a Trade Partnership Worldwide gazdasági modelljein alapul, és azzal számol, hogy ha az új és meglévő vámok teljes mértékben beépülnek a bolti árakba, az amerikai fogyasztók éves szinten akár 123 milliárd dollár vásárlóerő-csökkenéssel szembesülhetnek. A konzolok 69 százalékos drágulása mellett a laptopok és tabletek 34, a monitorok pedig 32 százalékkal kerülhetnek többe. Mindez különösen fájó lehet az amerikai családoknak, mivel az érintett termékek ma már a mindennapi élet szerves részei.
A Microsoft már reagált is az átrendeződő gazdasági környezetre: az Xbox konzolok árait több mint 25 százalékkal emelte, ahogy egyes tartozékok és saját fejlesztésű játékok is drágultak. Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook egy friss befektetői tájékoztatón elárulta, hogy csupán a 2025. júniusi negyedévben a vámintézkedések akár 900 millió dollárral növelhetik a cég kiadásait. Az iPhone-ok jelentős részét már Indiából, míg az iPadeket és Mac számítógépeket Vietnamból importálja az Apple, hogy csökkentse a kínai gyártásra épülő kitettségét.
A CTA szerint az új vámok a 10 százalékos általános alapvám mellett további 11 és 50 százalék közötti pótlólagos terheket rónak az importált elektronikai termékekre, Kína esetében pedig az összesített vámteher elérheti a 145 százalékot is. Ez azt jelenti, hogy az Egyesült Államokba érkező technológiai termékek és alkatrészek jóval drágábban jutnak el a boltok polcaira - és végső soron a fogyasztókhoz.
"A vámok valójában adók, amelyeket az amerikaiak fizetnek"
- fogalmazott Gary Shapiro, a CTA vezérigazgatója.
"Nemcsak a vállalkozásokat, startupokat és alapítókat érintik, hanem minden család pénztárcáját, hiszen a mindennapok technológiája is jelentősen drágulhat."
A CTA szerint a cél (vagyis az amerikai munkahelyek védelme) bár nemes, az adatok azt mutatják, hogy a vámintézkedések inkább növelik az inflációt, semmint fellendítenék a hazai gazdaságot. Az elemzés szerint minden egyes dollárnyi nyereség, amelyet a hazai termelők realizálnak, akár 16 dollárnyi vásárlóerő-csökkenéssel járhat a fogyasztók számára. A szervezet emellett bejelentette a Trade Week nevű kezdeményezést is, amelynek keretében tagvállalatai Washington D.C.-ben személyesen osztják meg tapasztalataikat a döntéshozókkal, és országos kampányt indítanak a vámok hatásairól.
A CTA 1947 óta képviseli az amerikai techipart, több mint 1300 tagvállalata között olyan óriások találhatók, mint az Apple, a Microsoft, a Google, az Amazon vagy épp a Disney. A szervezet minden évben megrendezi a világ egyik legnagyobb technológiai rendezvényét, a Las Vegas-i CES-t is.