Hirdetés

Elindult a Tesla robotaxija, de egyelőre nem egészen az, amit ígértek



|

Elon Musk újabb nagy dobása megérkezett Austin utcáira, de az "önvezető jövő" még várat magára.

Hirdetés

Hónapok óta keringtek a pletykák és ígéretek, Elon Musk pedig nagy dérrel-dúrral bejelentette: júniusban elindul a Tesla robotaxi szolgáltatása. Ez valóban megtörtént, június 22-én Austinban útjára indult az első flotta, de a valóság - ahogy az gyakran lenni szokott Musk esetében - kicsit árnyaltabb, mint ahogy azt elsőre sejtettük.

A szolgáltatás nem nyilvános, kizárólag meghívásos alapon érhető el, és nem teljesen "felügyelet nélküli". A Tesla alkalmazásában álló biztonsági személyzet minden autó első utasülésén ott ül, készen arra, hogy bármikor közbeavatkozzon, ha valami félremegy. Ez önmagában is elég ahhoz, hogy Musk "felügyelet nélküli" ígérete egyelőre ne teljesüljön. Az autók ráadásul csak egy szűk, előre feltérképezett zónában közlekednek, elkerülve a bonyolult kereszteződéseket, reptereket, autópályákat és rossz időjárást.

A jelenlegi rendszer 10-20 darab Model Y-ból áll, oldalán látványos Robotaxi feliratokkal. A tényleges Cybercab, amelyet Musk még tavaly mutatott be, legkorábban 2026-ban gördülhet ki a gyárból. A szolgáltatás napi 6 és 24 óra között érhető el, és az első utasoknak 4,20 dolláros, egyértelműen Musk-féle vicceskedésből választott áron kínálják az utazást.

Hirdetés

A hétvégi indulás döcögősen ment: sokan csak késő délután kapták meg a robotaxi appot, és többen beszámoltak arról, hogy a helyszínen több Waymo járművet láttak elhaladni, mint Teslát. Akik végül beültek, jellemzően sima, eseménytelen utazásokról számoltak be. A felhasználói felületet többen az Uberhez hasonlították, az utasok saját Tesla-profiljuk alapján az autóban automatikusan a kedvenc zenéik és beállításaik köszöntötték őket.

Ami a biztonságot illeti, a hátsó kijelző utasítja az utasokat az öv becsatolására, és csak ezután indul el az utazás. Az alkalmazásban, illetve az autó középső kijelzőjén is elérhetők gombok a megállásra vagy segítségkérésre. Utóbbi esetén a Tesla központi csapata - egy monitorokkal teli vezérlőből - csatlakozik az autóhoz, igaz, a kapcsolódás néha lassú és gyenge minőségű volt.

Az első visszajelzések alapján az autók gond nélkül megbirkóztak U-kanyarokkal, gyalogosokkal, fekvőrendőrökkel és útépítésekkel is, legfeljebb 40 mérföldes sebességgel haladva. Egyes esetekben emberi beavatkozásra volt szükség, de ezek pontos részleteit a tesztelők nem mindig árulták el.

Az igazi kérdés most az, hogyan tovább. Musk szerint hamarosan ezer robotaxi lesz forgalomban, de a Teslának még bőven van dolga, ha a kaliforniai szigorú szabályozást is szeretné teljesíteni. Közben a Waymo már négy nagyvárosban működik teljesen vezető nélküli üzemmódban, és jövőre 2000 járműre bővítené flottáját.

A Tesla tehát elindította a jövőt - vagy legalábbis egy erősen kontrollált, részben kézi vezérlésű előszobáját annak. A következő hónapok mutatják majd meg, hogy ez valóban forradalom-e, vagy csak egy újabb Musk-féle nagyra nőtt demó.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.