Nyíltan beszélt a nehézségekről és a közelgő döntésekről Michael Breme, az Audi Hungaria elnöke a Kisalföldnek adott évértékelő interjúban - számolt be róla a 24.hu. A győri gyár jövőjét alapvetően meghatározó folyamatokról szólva egyértelművé tette, hogy a következő évek nem a növekedésről, hanem az alkalmazkodásról és a hatékonyság növeléséről fognak szólni, ami elkerülhetetlenül a dolgozói létszám további csökkenésével jár.
A háttérben nem kizárólag magyarországi okok állnak. Az Audi Hungaria helyzete szorosan összefügg a Volkswagen konszern globális kihívásaival, amelyek közül az egyik legnagyobb az elektromobilitásra való átállás. Egy-egy új modell fejlesztése és gyártásba állítása már önmagában százmillió eurós nagyságrendű befektetést igényel, miközben a gyártóknak jelenleg párhuzamosan kell fejleszteniük az elektromos és a belsőégésű hajtásláncokat is. Ez gyakorlatilag dupla költséget jelent, amelyet nem lehet teljes egészében áthárítani a vásárlókra, így a megtérülés ideje is jelentősen kitolódik.
Ezt a helyzetet tovább nehezíti a kínai autógyártók térnyerése. Az elmúlt években több mint száz új márka jelent meg Kínában, óriási gyártókapacitással és egyre erősebb európai jelenléttel. Emellett az Egyesült Államokban és Kínában bevezetett vámok is rontják a konszern versenyképességét, hiszen az autók ára ezekben a kulcspiacokban érezhetően emelkedik. A geopolitikai feszültségek pedig általánosságban is visszafogják az autóvásárlási kedvet világszerte.
Győrben mindehhez az is társul, hogy az elektromos átállás lassabbnak bizonyult a vártnál. A Volkswagen-csoport több gyárát évekkel ezelőtt teljes egészében az e-autók gyártására állították át, bízva a gyors keresletnövekedésben. A valóság azonban az, hogy ezek az üzemek jelenleg alacsonyabb kihasználtsággal működnek, ami az egész konszernre hatással van. A győri járműgyár helyzete ugyanakkor ebből a szempontból kedvezőbb, hiszen a Q3 iránt akkora a kereslet, hogy az meghaladja a helyi gyártókapacitást. A hiányzó mennyiséget ezért az ingolstadti üzemmel együttműködésben állítják majd elő.
A motorgyártás területén már kevésbé rózsás a kép. Bár az Audi Hungaria jelentős összegeket fektetett az elektromos motorok gyártásába, és a PPE platformhoz tartozó erőforrásokat az Audi és a Porsche modelljeihez készítik, a kapacitáskihasználtság elmarad a korábbi tervektől. Ezt részben azzal próbálják ellensúlyozni, hogy továbbra is gyártanak belsőégésű motorokat, így egyensúlyozva a termelési terhelést. Azoknak a fizikai dolgozóknak, akiket ideiglenesen nem tudnak a motorgyárban foglalkoztatni, a járműgyárban kínálnak munkát, ám sokan több mint két évtized után nehezen váltanak területet, ezért inkább a munkaerőpiacon keresnek új lehetőségeket.
Mindez egyenes úton vezet a létszámcsökkentéshez. Michael Breme egyértelművé tette, hogy a következő években nem nő, hanem csökken az Audi Hungaria munkaerő-állománya. A nyugdíjazásokat nem pótolják, a határozott idejű szerződéseket nem hosszabbítják meg, és a fluktuációt sem töltik fel. A cél az, hogy kevesebb munkatárssal is ugyanazt, vagy akár jobb teljesítményt tudjanak nyújtani, különösen az indirekt területeken, ahol a személyi költségek közvetlenül beépülnek a termékek árába. Az Opten adatai szerint 2024 szeptembere és 2025 szeptembere között már így is mintegy 700 fővel csökkent a győri létszám.
A 2026-os bértárgyalások kapcsán az elnök szintén borúlátó képet festett. Az Audi Hungaria hagyományosan a legjobban fizető magyar vállalatok közé tartozik, és Breme szerint a jelenlegi bérszínvonal már nemcsak az autóipari átlagot, hanem a hazai élmezőnyt is meghaladja. Úgy látja, hogy ez hosszú távon nem tartható fenn, mert a korábbi béremelési dinamika komolyan rontaná a vállalat gazdaságosságát, és túl drágává tenné a termelést.
A rövid távú kilátások ugyanakkor nem teljesen negatívak. A tervek szerint az idei évet a járműgyártásban magasabb darabszámmal zárhatják, mint 2024-ben, míg a motorgyártás a tavalyi magas szintet hozhatja. Hosszabb távon azonban egyértelmű, hogy az Audi Hungaria számára egy szűkebb, fegyelmezettebb működés és fájdalmas döntések időszaka következik.