Hirdetés

Fizetnie kellene a hírekért, úgyhogy inkább elrejti őket a Google



|

Komoly birkózás megy a Google és a sajtó között egy törvényjavaslat miatt.

Hirdetés

A közösségi médiát ellepő álhírek és az államközi hibrid kiberhadviselés részét képező dezinformációs kampányok miatt fontos lenne, hogy az embereknek megmaradjon a hozzáférésük az ellenőrzött, hagyományos hírportálokhoz, ebben pedig egyre nagyobb szerep jut a külső szolgáltatóknak, amelyek ezekre terelik a forgalmat.

A legfontosabb ilyen szereplő egyértelműen a Google, amelyet korábban Ausztrála és Kanada is arra kényszerített, hogy fizessen a linkelt híranyagokért, Kaliforniában viszont a jelek szerint nem lesz hajlandó megtenni ezt a vállalat.

Hirdetés

A keresőóriás ugyanis nemrég egy blogposztban jelentette be, hogy egy előkészítés alatt álló törvény miatt kísérleti jelleggel eltávolítja a helyi híroldalakra mutató linkeket a találatai közül. A California Journalism Preservation Act (CJPA) néven futó szabályozás előírná, hogy a Google fizessen a kiadóknak a linkelt és az aggregált (a Google Hírekben megtekinthető) anyagokért.

Csakhogy a keresőóriás szerint ha a tervezet a jelenlegi formájában kerül elfogadásra, akkor "olyan szintű üzleti bizonytalanságot" okozna, amelyet egyetlen vállalat sem tudna elfogadni. Ezért aztán a cég erődemonstrációval felérő korlátozott tesztet végez, teljesen törölve a kaliforniai hírforrásokra mutató, vagyis a CJPA alapján adókötelesnek számító linkeket a szolgáltatásaiból.

A javaslat támogatói viszont úgy vélik, hogy a törvény épp a valódi újságírást segíti egy olyan időszakban, amikor az olvasók egyre inkább a közösségi médián vagy híraggregátorokon keresztül informálódnak, megtizedelve a kiadók bevételeit. Mindeközben viszont a Google hasznot húz a linkelt anyagokból, hiszen minden találati listán fizetett hirdetéseket jelenít meg.

Charles Champion, a Kaliforniai Hírkiadók Szövetségének elnök-vezérigazgatója ezért most az X felületén ostorozta a keresőcéget, amely a saját céljai érdekében állítja le az eszközt, amin keresztül a nyilvánosság 90 százaléka hozzáfér az online tartalmakhoz. Az ő értelmezésében a lépéssel a Google maga bizonyítja, hogy a politikai döntéshozóknak azonnal cselekedniük kell.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.