Hirdetés

Gigabirságot kapott a Google az EU-tól, a vállalat feldarabolását is kikényszeríhetik



|

A techóriásnak azért kell fizetnie, mert visszaélt erőfölényével az online hirdetéstechnológiai piacon.

Hirdetés

Az Európai Bizottság 2,95 milliárd eurós, vagyis nagyjából 1158 milliárd forintos bírságot szabott ki a Google-re, amiért a testület szerint visszaélt meghatározó piaci pozíciójával az online hirdetéstechnológiai piacon. A döntés indoklása alapján a vállalat gyakorlata nemcsak a hirdetők és kiadók költségeit növelte, hanem közvetetten a fogyasztói árak emelkedéséhez is hozzájárulhatott.

A Bizottság nem elégedett meg a rekordösszegű büntetés kiszabásával: arra kötelezte a Google-t, hogy 60 napon belül dolgozzon ki egy életképes tervet, amely megszünteti a tisztességtelennek ítélt gyakorlatokat. Brüsszel világossá tette, hogy ha a cég nem áll elő megfelelő megoldással, kész olyan intézkedést is bevezetni, amely akár a hirdetéstechnológiai üzletág egyes részeinek eladását kényszerítheti ki.

Hirdetés

Az ügy gyökerei 2021-re nyúlnak vissza, amikor a Bizottság hivatalosan is vizsgálatot indított a Google hirdetési rendszerével kapcsolatban. Már 2023-ban is felmerült, hogy a problémák rendezése érdekében a cégnek esetleg meg kellene válnia bizonyos részlegeitől. Az amerikai Igazságügyi Minisztérium ugyancsak hasonló következtetésre jutott: szerintük a Google gyakorlata sérti az ottani trösztellenes törvényeket, ezért szintén a hirdetéstechnológiai üzletág feldarabolását sürgették. Igaz, utóbb a bíróság a Google javára döntött az Egyesült Államokban.

A techóriás természetesen nem hagyta szó nélkül az Európai Bizottság lépését. Lee-Anne Mulholland, a vállalat alelnöke és globális szabályozási vezetője e-mailben úgy reagált, hogy a testület határozata téves, a bírság indokolatlan, a kért változtatások pedig több ezer európai vállalkozás bevételi lehetőségeit nehezítenék meg. A cég ezért fellebbezni fog, és mindent megtesz, hogy megvédje jelenlegi hirdetéstechnológiai rendszerét.

Az Európai Bizottság azonban eltökéltnek tűnik, és a közleményében egyértelművé tette: ha a Google nem hajlandó kompromisszumra, akkor saját eszközeivel biztosítja a piaci verseny helyreállítását. A világ egyik legértékesebb techcége számára a következő 60 nap kritikus időszak lesz, hiszen ekkor dőlhet el, hogy megússza-e a kényszerű átalakítást.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.