A mesterséges intelligencia a magyar fiatalok életének részévé vált, az Instagram pedig már nemcsak a fotómegosztás terepe, hanem elsődleges hírforrás is - derül ki a Be Social közösségimédia-ügynökség negyedik alkalommal elkészített "Tinik a neten" kutatásából. A 2025-ös, több mint 1500 fő bevonásával készült nem reprezentatív, de arányokra figyelő online felmérés számos meglepő trendet tárt fel a 14-25 éves magyar fiatalok digitális szokásairól.
A legnagyobb meglepetés talán az, hogy a megkérdezett tinik 80 százaléka már csinált házi feladatot mesterséges intelligencia segítségével, közel felük rendszeresen használja is erre a ChatGPT-t. A generatív AI iránti kíváncsiság különösen a fiúknál erős: ők jóval nagyobb arányban próbálták ki a különböző AI-eszközöket. A ChatGPT mellett gyakori még a Google Gemini, a Microsoft Copilot és a DeepL használata is. Bár a mesterséges intelligencia a többség számára már szinte barátként van jelen, közel 21 százalékuk gondolkodott már el azon, hogy az AI miatt újra kellene tervezni a jövőjét, míg 11,5 százalékuk szerint nincs ok aggodalomra.
A közösségi média továbbra is a mindennapjaik központi része. Ha csak egy platformot használhatnának, a legtöbben az Instagramot választanák (40%), de a Messenger, TikTok, Facebook és YouTube is napi szintű használatban van. Hírek terén a tinik első négy információs forrása kizárólag közösségi oldal: Instagram (75,87%), Facebook (69,47%), TikTok (69,28%) és YouTube (57,63%). Ezzel szemben a klasszikus hírportálokat - mint a 24.hu, index.hu, telex.hu, blikk.hu - jóval kevesebben említették, 30% alatti arányban.
A közösségi média használat jellemzői között a rejtett profilok is megjelennek: a fiatalok közel fele nem a valódi adataival regisztrál, 39 százalékuknak több fiókja is van, és 36 százalékuk olyan profillal is rendelkezik, amit szinte senki nem ismer. A közösségi tér árnyoldalai is jelen vannak: a megkérdezettek fele számolt be online zaklatásról, 12 százalékuk többször is átélt ilyet. Az erotikus tartalmak iránti nyomás is jelen van: több mint a felüktől kértek már ilyen képet, 9 százalékuk küldött is.
A digitális túlterheltségre adott válaszként egyre elterjedtebb a digitális detox: a tinik fele már kipróbálta, 18,5 százalékuk rendszeresen él is vele, további 29 százalék pedig fontolgatja, hogy ideje lenne szünetet tartani.
Az influenszerek szerepe meghatározó: a fiatalok többsége több mint 30-at is követ, főként magyar netes hírességeket. A válaszadók 52 százaléka vásárolt már influenszer ajánlására, három százalék rendszeresen is. Közel harmaduk már próbált a saját ismeretségi körén túlra is eljutó tartalmat gyártani, 35 százalék pedig influenszer szeretne lenni - őket leginkább a pénz, a hírnév vagy ezek kombinációja motiválja. Bár sokan remélik, hogy ez jövedelmező lehet, az elvárásaik gyakran alulmaradnak a valósághoz képest: a legtöbben 100-500 ezer forintos havi bevételt tippeltek, holott a népszerű tartalomgyártók gyakran jóval többet keresnek.
A mindennapi internethasználat intenzitását jól mutatja, hogy a legtöbben a mosdóban (74%), filmnézés közben (72%), sőt néhányan a moziban is neteznek (6,5%). Bár gyakran használnak közösségi oldalakat, ritkábban posztolnak: ha mégis, akkor főként az Instagramra (25,6%) vagy a Snapchatre (23,3%).
A kutatás egyértelműen jelzi, hogy a magyar tinik már nemcsak fogyasztói, hanem aktív alakítói is a digitális világnak. Az AI, az influenszerek, a közösségi platformok és a mentális egészség kérdései egyaránt formálják gondolkodásukat - miközben saját szerepüket keresik a gyorsan változó online térben.
Forrás: Média1