Kína minden eddiginél merészebb tervvel készül belépni a tengeri szállítás történetének következő korszakába. A sanghaji Jiangnan Hajógyár bejelentése szerint 2035 körül megkezdődhet a világ első, kifejezetten kereskedelmi célra szánt, nukleáris meghajtású konténerszállító hajójának építése, amely alapjaiban változtathatja meg a globális áruszállítást.
A projekt részleteit Lin Qingshan, a hajógyár alelnöke ismertette, aki szerint egy 25 ezer konténer befogadására alkalmas óriáshajóról van szó, amelyet egy negyedik generációs, tóriumalapú olvadt só reaktor hajtana. A tervezett rendszer 200 megawattos teljesítményre lenne képes, miközben akár negyven éven át üzemelhetne üzemanyagcsere nélkül. Bár a nukleáris meghajtás a katonai flottákban, például tengeralattjárókon és repülőgép-hordozókon régóta bevett megoldás, a polgári áruszállításban ez teljesen új fejezetet nyitna.
A technológia ígérete nem kicsi. A nukleáris meghajtású konténerhajó nagyobb utazósebességet, gyakorlatilag korlátlan hatótávolságot és a fosszilis üzemanyagok teljes elhagyását kínálná. Mindez a tengeri szállítmányozás egyik legnagyobb problémájára, a szén-dioxid-kibocsátásra is választ adhatna, hiszen a hajó üzemelése során elvileg nulla emisszióval működne.
A fejlesztés mögött stratégiai szándék is áll. A Jiangnan Hajógyár anyavállalata, a China State Shipbuilding Corporation egyre inkább a magas hozzáadott értékű, technológiailag fejlett hajók felé fordul, ideértve a mélytengeri fúróhajókat és a luxus óceánjárókat is. Erre részben a piaci nyomás kényszeríti rá a vállalatot, hiszen a legfrissebb adatok szerint 2025 harmadik negyedévében több mint hatvan százalékkal estek vissza az új megrendelések a kínai hajógyáraknál.
A lelkesedés mellett azonban komoly akadályok is tornyosulnak. Lin Qingshan nyíltan elismerte, hogy a kereskedelmi célú nukleáris hajózásra jelenleg gyakorlatilag nem létezik szabályozási környezet. Nem világos, mely hatóságok lennének jogosultak engedélyezni egy ilyen hajó megépítését és üzemeltetését, illetve hogyan illeszkedne a technológia a nemzetközi tengeri jog és biztonsági előírások rendszerébe.
Ha Kínának sikerül áthidalnia ezeket az akadályokat, az atommeghajtású konténerszállító nemcsak technológiai bravúr lenne, hanem geopolitikai és gazdasági üzenet is. Egy ilyen hajó egyszerre szimbolizálná a klímavédelemre adott radikális választ és azt az ambíciót, hogy Kína a globális hajóipar csúcsára tör, még akkor is, ha ehhez előbb új szabályokat kell írni a tengereken.