A köznyelv szerint a kutyák alapvetően nem értik az emberi beszédet, csak hangokra reagálnak. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem etológusai ezt vitatnák, mivel szerintük a "tehetséges szótanuló" kutyák jóval mélyebben értik a szavainkat, mint gondolnánk. Ezek az ebek nem csak a szavakat tudják hozzátársítani adott elemekhez, de a jelentéseket is ki tudják terjeszteni más tárgyakra.
A Current Biology folyóiratban megjelent anyag úgy magyarázza a helyzetet, hogy a "jelentéskiterjesztés" a nyelvtanulási folyamat egyik alapköve. Amikor egy gyerek megtanulja, hogy mi az a csésze, akkor azt nem csak egy bögrével tudja azonosítani, hanem a kulaccsal vagy a pohárral is. Érteni fogja, hogy a csésze egy dolog, amiből iszunk, és ezt megfelelteti más tárgyakkal is.
A kutyáknál hasonló a helyzet Dr. Claudia Fugazza, a tanulmány vezető szerzője szerint.
"Olyan szinten értik a szavak mögötti jelentést, hogy képesek azt teljesen új, nagyon eltérő kinézetű játékokra is alkalmazni - felismerve, mire valók ezek a tárgyak."
Az ezt igazoló kísérlet négy szakaszból állt. Először a tanulási szakaszban a kutyák két új szót tanultak: "hozz" és "húz". Ezek nem egy-egy tárgyat, hanem több, küllemükben teljesen eltérő játékot jelöltek (húzogatós vagy behozós). Ezután jött a teszt, ahol a kutyák bizonyították, hogy megtanulták a szavakat és helyesen kiválasztották a megfelelő "húz" vagy "hozz" játékokat, ha a gazdik azokat kérték tőlük.
A következő szakaszban a kutyák új, küllemükben teljesen eltérő játékokkal játszhattak húzogatósat vagy behozósat, viszont ezúttal a gazdik a játékok neveit egyszer sem használták. A végső teszt során a kutyáknak ezekből kellett kiválasztaniuk a "húz" vagy "hozz" játékokat a gazdáik kérésére, és az állatok nagy biztonsággal kiválasztották a megfelelő, addig még meg nem nevezett tárgyakat.
"A húzogatós és a behozós játékok során a kutyák nem csak azt tanulták meg, hogy egy tárgynak van egy konkrét neve, hanem azt is észrevették, hogy a nevek bizonyos használati módhoz kötődnek" - írta az ELTE.
Ez az első bizonyíték arra, hogy a kutyák képesek szavakat funkcionális kategóriákban azonosítani, mindezt úgy, hogy csak természetes, játékos interakciók során tanulják őket.