Bár a kommunikáció- és médiatudomány szak továbbra is stabilan a népszerű egyetemi képzések között szerepel, a hallgatók karrierálmai alaposan megváltoztak, legalábbis a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság legújabb kutatása szerint.
A felmérés szerint a diákok 50 százaléka inkább PR- vagy marketingterületen szeretne dolgozni, míg az online újságírás iránti érdeklődés 26 százalékra esett vissza. Úgy tűnik, a jövő kommunikációs szakemberei inkább tartalomgyártásban, márkakommunikációban és közösségi médiában látják a jövőt a klasszikus sajtómunka helyett.
A felmérés szerint a szakválasztás fő mozgatórugója továbbra is az érdeklődés (68%) és az önmegvalósítás (41%), de a hallgatók több mint fele (54%) a munkaerőpiaci lehetőségeket is komolyan mérlegelte, ami nyilván hozzájárult az újságírói szak iránti érdeklődés visszaeséséhez. A szak társadalmi megítélése viszont nem túl fényes. A válaszadók többsége a kommunikációs pályát presztízsben erős, de anyagilag alacsony megbecsülésű területnek látja. A friss diplomások várható nettó fizetését közel minden második hallgató 400 ezer forint alá tippelte.
Bár a diákok 83 százaléka úgy véli, a képzés követi a digitális trendeket, sokan hiányolják a modern, piacképes területeket, mint mondjuk a közösségi média menedzsment vagy éppen az AI-eszközök használata. Népszerűségben a PR/marketing magasan vezet, de az online tartalomgyártás (38%) és a szervezeti kommunikáció (32%) irányába is sokan indulnak, a televíziós szakma iránti lelkesedés viszont nagyot esett, csak 22 százalék számára érdekes.