Lázasan építik tele a járműveiket mindenféle hálózati szolgáltatással a modern autógyártók, aztán csodálkoznak, amikor egyetlen megbicsaklás dominóhatást vált ki. Oroszországban a hónap végén pontosan ez történt: százas nagyságrendben bénultak meg a Porsche-modellek, amelyek vagy el sem indultak, vagy pár másodperccel a gyújtás után saját magukat állították le. A tulajdonosok értetlenül nézték, hogy mi történik.
A legnagyobb ottani kereskedő, a Rolf, később az RBC-nek megerősítette, hogy a hiba oka a műholdkapcsolat váratlan elvesztése volt, amely a beépített Vehicle Tracking System biztonsági modulját érintette. A rendszer erre úgy reagált, mintha minden egyes autót éppen megpróbálna ellopni valaki: lezárta a motort és elvágta az üzemanyag-ellátást. A VTS-t 2013 óta építik be a Porschékba, így nagyjából minden, azóta készült oroszországi autó érintett lehetett. A Rolf szervizigazgatója szerint a belső égésű motorral szerelt modellek mind elvesztették a kapcsolatot, ami szépen jelzi, mekkora léptékben omlott össze a szolgáltatás.
A helyzet rendezése pedig finoman szólva sem egyszerű, mert míg egyeseknek bevált a VTS manuális kikapcsolása vagy újraindítása, másoknak csak az segített, ha tíz órára lecsatlakoztatták az akkumulátort. Akadt autó, amelyhez már szervizben kellett hozzányúlni, részben szétszedni, hogy hozzáférjenek a riasztóegységhez és áthidalják a hibát. Ami különösen érdekessé teszi az incidenst, az a tény, hogy a meghibásodás kizárólag Oroszországon belüli autókat érintett, és bár a Porsche Ukrajna lerohanása óta nem forgalmaz új modelleket az országban, a cég három helyi leányvállalatát továbbra sem tudta eladni. A Rolf egyik szóvivője megpendítette, hogy akár szándékosság is lehet a háttérben, de semmi bizonyítékot nem hozott fel ennek alátámasztására.
A történet végső tanulsága viszont túlmutat a megbénított Porschékon. Az autóipar évek óta egyre mélyebbre merül a hálózatba kapcsolt járművek víziójában, miközben az ehhez hasonló incidensek mutatják, mekkora kockázatot hordoz ez az irány. Láttuk már, hogyan adják tovább a telematikai adatok a sofőr vezetési szokásait a biztosítóknak anélkül, hogy bárki kérné vagy jóváhagyná. Most pedig itt egy újabb példa arra, milyen könnyen válhat sebezhetővé egy olyan rendszer, amelyet elvileg a biztonság szolgálatába állítottak. Az sem véletlen, hogy az Európai Unióban épp vizsgálják, vajon a kínai gyártású elektromos buszok távolról is leállíthatók-e.