Ahogy a memóriaárak egyre magasabbra emelkednek, a játékhardverek jövője komoly bizonytalanság elé néz. A Reuters szerint a válság olyan mértéket ölthet, hogy a Sony és a Valve kénytelen lehet újragondolni a közelgő PlayStation 6 és Steam Machine árát, vagy akár elhalasztani a megjelenésüket, amíg a gyártási költségek nem stabilizálódnak.
A helyzet hátterében a mesterséges intelligencia rohamos fejlődése áll, amely kiszívja a piacról a memóriát és a tárhelyet, mivel a gyártók egyre inkább a vállalati ügyfeleket részesítik előnyben. Ez nemcsak a fogyasztói szegmensben okoz hiányt, hanem már a laptopgyártók és a PC-forgalmazók is bejelentették, hogy áremelésre kényszerülnek.
A Valve állítólag előre lekötött egy jelentős LPDDR5-készletet, hogy tartani tudja a Steam Machine tervezett, 2026 eleji megjelenését, ám iparági források szerint a DRAM és SSD árak akár évekig magasak maradhatnak. A cég vagy kénytelen lesz továbbhárítani a megnövekedett költségeket a játékosokra, vagy késleltetni a premiert. A PlayStation 6 esetében is nagyon hasonló a helyzet, mert bár a konzol megjelenése csak 2027-2028 környékén várható, a GDDR7 VRAM gyártási költségei már most komoly kockázatot jelentenek az új generáció árazására.
Mindeközben a konzolpiac teljesítménye is gyengül. A Circana adatai szerint 2025 novemberében 27 százalékkal estek vissza a konzoleladások az előző évhez képest, és a gazdasági nehézségek miatt a PlayStation 5 és az Xbox Series X ára is megemelkedett.
Jacob Bourne, az emarketer elemzője úgy látja, hogy a visszaeső kereslet és a növekvő gyártási költségek miatt a gyártók végül elhalaszthatják az új konzolgenerációk bevezetését.
A Valve ennek ellenére dönthet úgy, hogy a nehézségek ellenére is tartja a Steam Machine megjelenését. Egy iparági forrás szerint a vállalat egyik lehetséges megoldása egy memória és tárhely nélküli, mezítlábas konfiguráció lehet, amely olcsóbbá tenné a gépet, de a játékosokra bízná a rendszer befejezését. Ez a megközelítés rugalmas és költséghatékony lehet, ám a Sony valószínűleg nem követné ezt az utat, hiszen a konzolpiacon a teljes, előre összeszerelt élmény marad az alapelvárás. Ha a memóriaárak nem kezdenek csökkenni a következő években, a jelenlegi helyzet az egész játékipar fejlesztési ütemét évekkel vetheti vissza, és a 2026-2028 közötti időszak minden eddiginél drágább korszakot hozhat a videójátékok világában.