Hirdetés

Vége a Google adatvédelmi kísérletének, elbukott a Privacy Sandbox



|

Hat évnyi fejlesztés után a Google hivatalosan is elkaszálta a Privacy Sandbox projektet, amely a sütik korszerűbb és állítólag adatvédelmesebb alternatívája lett volna.

Hirdetés

A Google végleg feladta a Privacy Sandbox nevű kezdeményezését, amellyel megpróbálta leváltani az internetezés egyik alapkövét, a nyomkövető sütiket. A vállalat hat éven át dolgozott azon, hogy az új rendszer biztonságosabb és felhasználóbarátabb módon kezelje a reklámcélú adatgyűjtést, ám most hivatalosan is bejelentette: a projekt megbukott. A döntést Anthony Chavez, a Google adatvédelmi alelnöke közölte a program hivatalos blogján, ahol elmondta, hogy a fejlesztést "az alacsony érdeklődés és a visszajelzések alapján" végleg leállítják.

A Privacy Sandbox már indulásakor vitákat kavart, hiszen a célja az volt, hogy a hagyományos cookie-rendszer helyett egy új, csoportosított felhasználói modellt vezessen be, Federated Learning of Cohorts néven. A Google szerint ez nagyobb anonimitást biztosított volna, de a kritikusok úgy vélték, a vállalat ezzel valójában még több adatot gyűjthetett volna, és a rendszer akár a hagyományos sütikkel kombinálva még pontosabb profilozást tett volna lehetővé. Az sem segített a megítélésén, hogy a Google a világ legnépszerűbb böngészője, a Chrome fölötti uralmát is kihasználta volna a rendszer bevezetéséhez - ez sokak szerint a monopolhelyzet visszaélésszerű erősítése lett volna.

Hirdetés

A rivális böngészők - a Mozilla, az Apple és a Microsoft - egyaránt elutasították a Privacy Sandbox integrálását a Firefox, a Safari és az Edge esetében, az alternatív böngészők pedig szintén letiltották a funkciót a felhasználóik védelme érdekében. Még az adatvédelem iránt kevésbé érzékeny szereplők is úgy látták, a sütik teljes lecserélése túl nagy falat: az online hirdetési ökoszisztéma szinte teljesen erre a technológiára épül.

A Google először 2023-ban akarta kivezetni a hagyományos sütiket, majd a tervet többször elhalasztotta, végül opcionálissá tette a váltást. Most, 2025 őszén, a vállalat végleg leállította a projektet, és ezzel beismerte, hogy a Privacy Sandbox nem tudott valós alternatívát kínálni sem technológiai, sem bizalmi szempontból.

A döntés egy korszak végét jelzi: a sütik maradnak, a Google pedig - legalább egy időre - visszavonul az adatvédelmi forradalom zászlajától, amelyet saját hirdetési üzletének árnyéka eleve végig beárnyékolt.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.