A karácsonyi zenék már novemberben elárasztják a boltokat, és bár sokan ünnepi hangulatba kerülnek tőlük, egyre több szakértő figyelmeztet, hogy a folyamatosan ismétlődő dallamok akár a dolgozók mentális egészségét is megviselhetik. Az Independent szerint a "Jingle Bells" vagy a "Last Christmas" túlzott jelenléte stresszt és fáradtságot okozhat és a tudomány ezt részben igazolja is.
Egy pszichológus, Linda Blair hívta fel először a figyelmet arra, hogy a bolti alkalmazottak gyakran "mentálisan kikapcsolják" a karácsonyi zenét, hogy képesek legyenek a munkájukra koncentrálni. Elmondása szerint ugyan nincs konkrét kutatás a karácsonyi dalok hatásairól, de számos tanulmány bizonyítja, hogy a zene erősen befolyásolja a vásárlók érzelmeit és viselkedését. A jól megválasztott dallamok, például klasszikus zene egy borkereskedésben vagy romantikus számok egy virágboltban növelhetik az eladásokat.
A BBC beszámolója szerint karácsonyi zenék azonban különösen problémásak, mert az agyunk nem racionálisan, hanem érzelmileg dolgozza fel a zenét. Egy-egy dal kellemes emlékeket idézhet, de ugyanúgy előhozhat negatív érzéseket is.
"Az ünnepi dalokhoz sok személyes élmény kötődik, és nem mind pozitív"
- mondta Blair, aki szerint a boltok így könnyen elveszítik a vásárlói figyelmet, ha túlzásba viszik a zenét.
Elizabeth Margulis, a zenepszichológia egyik vezető kutatója szerint a baj nem az ismétléssel van, hanem annak mértékével. A zenehallgatás élvezete egy pontig nő, majd hirtelen lecsökken, amit"fordított U-görbének" nevez. Néhány alkalom után a kedvenc dal is fárasztóvá válhat, különösen akkor, ha valaki nap mint nap ugyanazt a húsz számot hallgatja munka közben.
Linda Blair szerint talán épp az lenne a legjobb kísérlet, ha egyszer egyetlen üzletlánc sem szólaltatna meg karácsonyi zenét.
"Lehet, hogy az eladások így sem csökkennének, csak az emberek idegei pihennének meg kicsit."
- mondja. De ezt valójában csak akkor tudnánk meg, ha kipróbálnánk, arra pedig nagyon kevés esélyt látunk.