A Meta szerint az Instagram egyre biztonságosabb hely a fiatalok számára. Legalábbis ezt üzeni az a blogbejegyzés, amelyben a cég több frissítést is bejelentett a kiskorú felhasználók védelme érdekében, miközben statisztikákkal próbálja alátámasztani, hogy amit tesz, az működik. Az év eleje óta például több mint 635 ezer fiókot törölt, amelyek veszélyt jelenthettek a fiatal felhasználókra - elsősorban szexuális kizsákmányolás miatt. Az új eszközök közt van egyetlen gombbal aktiválható jelentés és tiltás, információ arról, hogy mikor csatlakozott valaki az Instagramhoz, valamint jól látható biztonsági tippek, hogy a tinik tudják, mire kell figyelniük, és hogyan léphetnek ki egy kellemetlen szituációból.
A Meta hangsúlyozza: nemcsak a közvetlen, de a közvetett ártalmaktól is próbálja óvni a fiatalokat. A vállalat szerint egyre többen használják a meztelenségre figyelmeztető automatikus elmosási funkciót, amely most már azt is jelzi, ha valaki ilyen képet szeretne továbbküldeni - és ilyenkor kéri is, hogy "gondolja át még egyszer". Ennek hatására a felhasználók 45 százaléka valóban nem küldte tovább az elhomályosított képet. Emellett több mint egymillió tiltást és ugyanennyi jelentést rögzítettek csak júniusban, ami a Meta szerint azt mutatja, hogy a Safety Notice funkció működik.
A cég azonban nemcsak a tinikre, hanem a gyermekeket bemutató, felnőttek által kezelt fiókokra is igyekszik jobban vigyázni. Ezek mostantól nem jelennek meg olyan felnőttek ajánlásai közt, akik gyanús tevékenységet folytatnak, emellett új értesítéseket kapnak a szülők a fiók adatvédelmi beállításairól. A Hidden Words funkció is elérhetővé válik ezekben az esetekben, így a szexuális tartalmú hozzászólásokat automatikusan kiszűri a rendszer.
Az ilyen lépések ugyan jól hangzanak, de nem mindenki osztja Mark Zuckerbergék lelkesedését. James P. Steyer, a Common Sense Media alapítója és vezetője például egyenesen úgy fogalmazott: túl kevés, túl későn. Szerinte a Meta évekig figyelmen kívül hagyta a figyelmeztetéseket - nemcsak a szülők és a szakértők, de a saját dolgozói részéről is -, és inkább a profitot választotta a gyerekek védelme helyett. Az új intézkedések csak kényszer szülte reakciók, amelyeket már régen be kellett volna vezetni.
A háttérben egy másik, kevésbé PR-kompatibilis történet is zajlik: a Meta idén sikeresen elérte, hogy ne szavazzák meg a Kids Online Safety Act nevű törvényt, amely kifejezetten a kiskorúakat védené az online térben. A cég arra hivatkozott, hogy a tervezet sérti az alkotmányos jogokat, de kritikusai szerint mindössze üzleti érdekből harcol ellene.