Komoly felzúdulást váltott ki a Windows 11 legújabb kiegészítése, a Gaming Copilot, miután egy felhasználó azt állította, hogy a rendszer képernyőképeket és szöveget továbbít a Microsoft szervereire. A vállalat szerint azonban a funkció célja nem az adatgyűjtés vagy az MI-modellek tanítása, hanem az, hogy a mesterséges intelligencia pontosabban értelmezze, mi történik a játékban, és releváns segítséget nyújtson.
A botrány a ResetEra fórumon kezdődött, ahol egy felhasználó részletesen beszámolt arról, hogy a Game Barhoz automatikusan települő funkció képernyőmentéseket és beolvasott szöveget küld a Microsoftnak. A cég a Tom's Hardware megkeresésére reagált: közlése szerint, a Gaming Copilot "képernyőképeket használhat a játékmenet jobb megértéséhez", de ezeket nem használják fel mesterséges intelligencia modellek képzésére, és a szolgáltatás "teljesen opcionális". A rendszer csak akkor fér hozzá a játékhoz, ha a felhasználó épp aktívan használja a Copilotot.
A Microsoft ugyanakkor elismerte, hogy a funkcióval folytatott szöveges vagy hangalapú beszélgetések - külön engedéllyel - hozzájárulhatnak az MI fejlesztéséhez. Ezeket a beállításokat a Game Bar "Privacy Settings" menüpontjában lehet módosítani. Egyelőre nem világos, hogy a képernyőképek feldolgozása teljesen helyben, az eszközön történik-e, vagy a Microsoft szervereire is kerül belőlük adat, a vállalat pedig további pontosítást ígér.
A Gaming Copilot első körben a PC-s játékosokhoz érkezik meg, és a Game Baron keresztül lesz elérhető - még azok számára is, akik nem Copilot+ minősítésű, tehát beépített NPU-val nem rendelkező gépet használnak. A funkciót bármikor kikapcsolhatják a felhasználók, de aki teljesen meg akar tőle szabadulni, annak az egész Xbox Game Bart kell eltávolítania, ami csak rendszergazdai PowerShell-parancsokkal lehetséges.
A Microsoft tehát azt állítja, a Gaming Copilot nem kémkedik, csupán segíteni próbál - de a játékosközösség reakciója jól mutatja, mennyire érzékeny téma lett a mesterséges intelligencia és az adatvédelem határvonala.