Hirdetés

Trump vámháborúja padlóra küldte a Volkswagent



|

A német autógyártó harmadával kisebb nyereségről számolt be, miközben rekordösszegeket veszít az amerikai vámokon.

Hirdetés

A Volkswagen pénteken közzétett gyorsjelentése szerint idén nemcsak a profitcsökkenéssel kell szembenéznie, hanem a korábban várt eredményeit is jelentősen visszavágta: az eddigi 5,5-6,5 százalékos profitráta helyett legjobb esetben is 5 százalékos eredményességet remél, de az sem kizárt, hogy ez végül 4 százalékra esik vissza. A legnagyobb sokkot az autókra kivetett amerikai vámtarifák okozták, amelyek az első félévben 1,3 milliárd eurós veszteséget jelentettek a cégnek. Az ok a Trump-féle kereskedelmi háború, amely jelenleg 25 százalékos vámot ró az EU-ból importált járművekre, ezt egészíti ki a korábbi 2,5 százalékos vám, így a valóságban a Volkswagennek 27,5 százalékos terhekkel kell kalkulálnia az amerikai piacon.

A cég legfrissebb jelentése szerint az optimista forgatókönyv 10 százalékos vámokról szól - hasonlóan a brit megállapodáshoz -, de a valóság inkább afelé hajlik, hogy a Brüsszel által javasolt 15 százalékos kompromisszumos vám válik érvényessé. Bármi is történik, a Volkswagen számára a helyzet most is fájdalmas: a második negyedéves nyereségük 3,8 milliárd euróra zuhant, ami 30 százalékos csökkenést jelent. Az Audi és a Porsche különösen megszenvedték a kereskedelmi háborút, mivel egyik márka sem rendelkezik amerikai gyártókapacitással. Az előbbinél 64, az utóbbinál elképesztő, 91 százalékos visszaesést könyveltek el.

Hirdetés

Miközben a cég az elektromos átállással próbál lépést tartani a versenytársakkal, ezek a modellek is nyomást helyeztek a pénzügyi mérlegre: gyártásuk jóval költségesebb, mint a hagyományos autóké, így ezek sem hozták meg a várt megtérülést. Eközben a kereslet Európában is gyengélkedik, a háborús, energetikai és politikai bizonytalanságok miatt az emberek sokkal óvatosabban költenek, és még a világjárvány előtti szintet sem sikerült visszahozni. A Volkswagen helyzete különösen rossz, hiszen a már évek óta nehézségekkel küzdő vállalat - amely az utóbbi időszakban több ezer dolgozótól vált meg - most a legnagyobb piacain is sorozatos pofonokat kap.

A képhez hozzátartozik, hogy a kínai elektromos autógyártók, élükön a BYD-vel, állami támogatásokkal megerősítve törték át az európai piac kapuit, és komoly konkurenciává váltak. Az EU egyelőre vámokkal próbálta távol tartani őket, de mára világossá vált, hogy ez nem hosszú távú megoldás, így megkezdődtek a tárgyalások egy új szabályozásról. A Volkswagen vesszőfutása így nemcsak egy vállalat problémája, hanem jól tükrözi az európai autóipar szélesebb, mélyülő válságát. Egy olyan korszak hajnalán vagyunk, ahol a múlt dicsősége már nem garancia a jövő sikerére.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.