Jeff Schomay szoftvermérnök különleges kísérletbe kezdett: mesterséges intelligenciával próbálta az ASCII karakterekkel megjelenített Thunder Lizard játékát valós idejű grafikává alakítani. A klasszikus roguelike stílusban működő program alapvetően nyers karakterekből építkezik, a játékos a nyilakkal mozoghat a vulkán árnyékában lévő őskori tájon, ahol kisebb dinoszauruszokat kell levadásznia, miközben a nagyobb ragadozókat elkerüli. A zsákmánytól növekszik a kis lényünk, a cél pedig, hogy a kataklizma előtt a legnagyobb és legerősebb dinóvá váljunk.
Schomay azonban úgy gondolta, hogy mindez sokkal látványosabb lehetne, ha a minimalista ASCII helyett gazdag grafikát kapnánk. Blogbejegyzésében több AI-modellel készült kísérleti képet mutatott be, amelyek drámai módon szépítették meg a dinoszauruszokkal és őserdőkkel teli világot. A legnagyobb akadály azonban a sebesség: egyes renderelők akár négy másodperces késleltetéssel dolgoztak, ami teljesen játszhatatlanná tette a végeredményt.
A kompromisszumot végül a Fal.ai modell jelentette, amely a kísérletek során kiemelkedett gyorsaságával, megbízható képgenerálásával és elfogadható látványával. Az így született változat 10 képkocka/másodperces sebességet és 1 milliszekundumos késleltetést tud felmutatni, ami messze nem tökéletes, de már közelíti a játszható élményt. A látványvilág így is sokkal gazdagabb a puszta karaktereknél, bár a képkockáról képkockára való konzisztencia még mindig kihívást jelent.
A szoftvermérnök mindenesetre optimistán tekint a jövőre: lenyűgözőnek tartja, hogy az AI-képgenerálás immár valós időben is képes működni, és bízik abban, hogy a következő években a sebesség és a stabilitás is eléri azt a szintet, ahol az indie játékfejlesztők is gond nélkül integrálhatják az új technológiát. Az AI így nemcsak szebbé, hanem alapvetően újfajta élménnyé is alakíthatja a játékvilágokat.