Ha van téma, ami az utóbbi hónapokban képes volt vérre menő vitákat gerjeszteni a játékosközösségben, akkor az a grafikus kártyák VRAM-mennyiségét övező diskurzus. Most az AMD is állást foglalt a kérdésben: Frank Azor, a vállalat gaming architektúráért felelős vezetője - és nem mellesleg az Alienware egyik alapítója - azt állította, hogy a játékosok többségének "semmi szüksége" 8 GB-nál több grafikus memóriára. A kijelentés rögtön vihart kavart, hiszen a frissen bemutatott Radeon RX 9060 XT kétféle kiszerelésben (8 és 16 GB) érkezik, miközben az Nvidia is komoly kritikát kapott, amiért az RTX 5060 csupán 8 GB memóriával bír.
Azor az X-en (az egykori Twitteren) válaszolt egy népszerű tech-youtuber, Michael Quesada kérdésére, aki nem értette, hogyan lehet 2025-ben még mindig 8 GB-tal kihozni egy új GPU-t. Azor szerint viszont a legtöbben továbbra is 1080p-ben játszanak, a legnépszerűbb játékok pedig e-sport címek, amelyek nem igényelnek komolyabb VRAM-kapacitást. A logika tehát egyszerű: van rá kereslet, megépítik. Aki többet akar, választhatja a 16 GB-os verziót - ugyanaz a GPU, csak több a memória.
Csakhogy a képlet nem ilyen egyszerű. Bár a Steam havonta publikált hardverfelmérése valóban azt mutatja, hogy sok játékos még mindig 4 GB-os kártyákkal, például GTX 1650-nel játszik, a modern játékok VRAM-étvágya látványosan nő. Elég csak az Indiana Jones and the Great Circle-re gondolni, amely már 1080p-ben, közepes beállításokon is kifekteti az RTX 5060-at - nem a GPU teljesítménye, hanem a memóriahiány miatt. És ez még csak a jéghegy csúcsa.
Majority of gamers are still playing at 1080p and have no use for more than 8GB of memory. Most played games WW are mostly esports games. We wouldn't build it if there wasn't a market for it. If 8GB isn't right for you then there's 16GB. Same GPU, no compromise, just memory…
— Frank Azor (@AzorFrank) May 22, 2025
A probléma tovább bonyolódik azzal, hogy a gyártók azonos név alatt kínálnak különböző VRAM-os verziókat. Egy Radeon RX 9060 XT vagy RTX 5060 Ti név sokat nem árul el arról, hogy 8 vagy 16 GB memóriával szerelték-e fel a kártyát. Ez pedig ideális terep a rendszerépítőknek arra, hogy spóroljanak pár dollárt az olcsóbb verzióval - a vásárló meg később csodálkozik, miért nem fut jól a legújabb AAA-cím, pedig elvileg "modern" kártyát vett.
Lehet, hogy ma még elég 8 GB VRAM a legnépszerűbb kompetitív játékokhoz, de egy videókártya, még ha "csak" 299 dollárt kérnek is érte, nem pár hónapra, hanem évekre szóló befektetés kellene, hogy legyen - és ezt nem ártana figyelembe venni a gyártóknak is, ha valóban a játékosok érdekeit tartják szem előtt.