Hirdetés

Itt az ideje javítani a reflexeiden



|

Lehetsz Te a legjobb lövész a csapatban, ha a PC-d közben nem képes tartani a tempót, és rendre lemarad a csatákat eldöntő pillanatokról. Mi kell ahhoz, hogy rendbe tedd a válaszidőket? Nos, lehet, hogy egyetlen funkció bekapcsolása is elegendő.

Hirdetés

Nem mindenkit hatnak meg az év végi játékmegjelenések, mert bár káprázatos és szórakoztató, amit egy-egy stúdió leszállít, de a gamer adrenalintermeléshez egyszerűen kevés. Ezért van az, hogy sokan a klasszikus, többjátékos megmérettetésekre épülő címekhez nyúlnak nap mint nap - indul a Counter-Strike 2, a Valorant, a Fortnite vagy épp az aktuális Call of Duty Warzone szezon.

A sokszor hajnalokig elhúzódó játékmenetekben nemcsak a hardvernek, neked is bírnod kell a nyúzást, energiaital helyett azonban most picit más ajánlunk. Lehet, hogy nem segít ébren tartani, de az biztos, hogy mindent megtesz a pontos célzások és lövések érdekében. Ha pedig elég ügyes vagy, akkor gyarapodó győzelmekkel fordulhatsz rá az új évre.

Hirdetés

Ne csak az FPS-számra figyelj!

Az NVIDIA Reflex egy olyan technológiai csomag, amelyet a rendszerkésleltetés minimalizálására terveztek annak érdekében, hogy a játékosok és az e-sport versenyzők rövidebb válaszidőt kaphassanak az érzékeny játékhelyzetekben. Az NVIDIA 2020-ban bemutatott technológiája optimalizálja a CPU és a GPU közötti kommunikációt, így zökkenőmentes, szinte azonnali jelfeldolgozást és jobb rendszer-teljesítményt biztosít. Ez így egészen szuperül hangzik, de talán nem árt tisztázni, mit is értünk késleltetés alatt.

A rendszerkésleltetés, amelyet gyakran bemeneti késésként is emlegetnek, az a késleltetés, amely egy felhasználói művelet - például egy egérkattintás vagy billentyűleütés - és annak a képernyőn megjelenő eredménye között eltelik. Ez a késleltetés több szakaszból áll:

  • Perifériás késleltetés: A beviteli eszközök (pl. egér vagy billentyűzet) által az akció regisztrálásához szükséges idő
  • A játékmotor késleltetése: Az a feldolgozási idő, amely alatt a játékmotor kiszámítja a fizikai, logikai és renderelési utasításokat
  • A renderelési sor késleltetése: A képkockák által a sorban töltött idő még a GPU feldolgozása előtt
  • A GPU renderelési késleltetése: Az a szükséges idő, amely alatt a GPU renderel egy képkockát
  • A kijelző késleltetése: Az idő, amely alatt a monitor frissíti a képét és megjeleníti a renderelt képkockát

A magas rendszerkésleltetés megzavarhatja a játékélményt, különösen a gyors tempójú játékok esetében, ahol a precizitás és az időzítés kulcsfontosságú. Az NVIDIA Reflex ezeknek a szűk keresztmetszeteknek a kezelésével biztosítja a gördülékeny élményt.

Így lesz jobb a reflexed

A technológia két fő összetevőből áll: Reflex Low Latency Mode (Reflex Alacsony Késleltetésű Mód) és Reflex Latency Analyzer (Reflex Késleltetés-elemző). Előbbi optimalizálja a renderelési folyamatot, hogy csökkentse a késleltetést a CPU és a GPU hatékonyabb szinkronizálásával. Hagyományosan a CPU gyorsabban dolgozza fel az utasításokat, mint ahogyan a GPU renderelni tudja a képkockákat, ami egy "renderelési sor" kialakulásához vezet, ahol a képkockák épp feldolgozásra várakoznak. A Reflex ezt a problémát úgy kezeli, hogy lehetővé teszi a CPU számára, hogy csak akkor küldjön feladatot, amikor a GPU készen áll, megszüntetve így a renderelési sort és csökkentve a késleltetést.

Ez a mód a játékmotor szintjén működik, és fejlesztői integrációt igényel. Számos népszerű versenyjáték, mint például a Counter-Strike2, a Valorant, a Fortnite és a Call of Duty: Warzone, támogatja a Reflexet, lehetővé téve a játékosok számára, hogy jelentős késleltetéscsökkenést tapasztaljanak. A Reflex Low Latency Mode két opcióval működik. Az engedélyezésével csökkenti a késleltetést GPU-intenzív helyzetekben, a Boost opcióval pedig tovább csökkenti a késleltetést azáltal, hogy megakadályozza a CPU órajelének csökkenését az üresjárati pillanatokban, biztosítva a maximális feldolgozási sebességet játék közben.

Ezzel szemben a Reflex Latency Analyzer egy hardveres eszköz, amit NVIDIA G-SYNC kompatibilis monitorokba építenek be. Ez a modul nem alapfeltétele a Reflex technológia aktiválásának, de roppant hasznos mérőeszköz. Méri a rendszer teljes késleltetését az egérbemenet és a képernyőn megjelenő akció között eltelt időt figyelve. Ezzel pontos késleltetési adatokat szolgáltat a játékosok és a fejlesztők számára, hogy azonosítsák a szűk keresztmetszeteket és optimalizálják a rendszert.

Így hat az e-sport játékokra

Az NVIDIA Reflex képességei mély hatást gyakorolnak a versenyszerű játékélményre, ahol milliszekundumok dönthetnek a végeredményről. Például, ha a késleltetés 40 ms-ról 10 ms-ra csökken, a játékosok gyorsabban reagálhatnak az ellenfelek mozgására, javítva pontosságukat és teljesítményüket. Azokban a játékokban, amelyek támogatják a technológiát, megkapod az esélyt arra, hogy ki- és bekapcsolt állapotban figyelhesd meg a késleltetés alakulását az adott hardverkonfigurációnak megfelelően.

Erre meglehetősen széles játékosbázis kap lehetőséget, hiszen a Reflex működése NVIDIA GeForce GTX 900-as vagy újabb GPU-kkal és G-SYNC-kompatibilis monitorokkal áll össze, a támogatott megjelenítők ráadásul tovább fokozzák az élményt a képkockák kijelző-frissítési frekvenciájával történő szinkronizálásával.

Emeld a képkockasebességet!

Ha szintet szeretnél lépni a játéksebességben, érdemes gépfejlesztésben gondolkodnod, a szoftveres finomhangolásokkal csak egy bizonyos szintig emelheted a monitoron megjelenő képkockák számát. PC-s játékosként temérdek opció közül választhatsz, de ha már Reflex, akkor érdemes a felsőbb kategóriákban nézelődnöd, hogy amennyiben késleltetés-csökkentésre kerül sor, akkor tényleg ne legyen szűk keresztmetszet a gépedben.

Az ASUS ROG Strix GeForce RTX 4080 Super gyárilag tuningolt kiadása élőben tényleg brutális, nemcsak az új játékokat és a bennük található ray tracing effekteket eszi meg reggelire, hanem a gépházadat is. A 3,5-kártyahelyet elfoglaló óriás nem véletlenül ekkora, a háromventilátoros hűtő egy viszonylag nagyméretű párakamrás alapra épül, amire egy hat hőcsőből álló, sűrű lamellákkal tűzdelt hűtőbordát terveztek. Az ellentétes forgású légkavarók üresjáratban teljes csendben várják a bevetést, a fordulatszámok finomhangolását a mellékelt GPU Tweak III segédprogramban tudod elvégezni.

A 16 GB-nyi fedélzeti memória bőven elegendő 4K-felbontáson, ennél kevesebb pixel esetén pedig az FPS-számok felpörgetésével bízhatod meg, pláne, ha rákapcsolod a DLSS 3-mal bevezetett képkockagenerálást. A PC-d többi elemével összeszinkronizálható RGB-világítással tovább csinosíthatod a masszív kinézetet, a beszerelés során pedig bátran alkalmazd a stabil rögzítést segítő tartóelemet.

Pontosan ugyanannyi memóriával, de picit szerényebb tudással rendelkezik a PRIME GeForce RTX 4070 Ti SUPER tuningolt kiadása, ami első ránézésre nem túl gamer-barát, ha viszont közelebbről szemügyre veszed, elismerően csettinthetsz. A kártya mérete teljesen más kategóriába illik, sőt, akár a manapság ismét oly népszerű SFF-gépházakba is beszerelhető. Cseppet sem kell aggódnod a túlmelegedés miatt, hiszen ezen a verzión is három ventilátor hűti a grafikus vezérlőt és az egyéb részegységeket. A két teljesítményprofil közötti váltást lehetővé tevő fizikai kapcsolóval még inkább SFF-baráttá teheted a kártyát, Csendes profilnál ugyanis alacsonyabb zajkibocsátáson forognak a ventilátorok.

Lehet, hogy nem annyira brutális és letaglózó, mint a ROG Strix, a külleme, a VRAM-kapacitás és a GPU tudása miatt hasonlóan jövőbiztos megoldás. Az egyik ok a DLSS-technológia jelenléte, ami folyamatosan fejlődik és bővül a támogatott játékok listája, a másik pedig a már említett Reflex kihasználása, hiszen a GPU ezzel a memóriakapacitással e-sport-bevetésre is ajánlható. Már csak egy ütős monitor és periféria kell mellé, a határ a csillagos ég.

Nézz és célozz milliszekundumok alatt

Az egyik legújabb trendnek, a kettős megjelenítésnek felel meg a ROG Swift 360 Hz PG27AQN, amit az ASUS egyszerűen csak a világ leggyorsabb WQHD e-sport monitorjának hív. Ebben pedig lehet valami, hiszen a felhasznált IPS-panel 1 ms-os válaszideje és 360 Hz-es frissítési frekvenciája parádés, a 1080p és 1440p működési módok pedig célzottan az e-sport versenyzőknek készültek. Az NVIDIA G-Sync támogatás nem meglepő, mint ahogy a képi elmosódásokat csökkentő ULMB 2 léte is indokolt, nem beszélve a Reflex Latency Analyzerről.

Minden adott ahhoz, hogy az erős videokártya után gyors és alacsony késleltetésű képkockamegjelenítésed legyen, és az IPS miatt a színhűségről és fejlett HDR-képességekről sem kell lemondanod. Külön dicséretet érdemelnek a mérnökök a kékfénykibocsátást csökkentő funkció integrálásáért, a célcsoportnak abszolút hasznos, más márkák néha megfeledkeznek erről. Nem fáradhat a szem, hiszen követned kell az ellenséget, a pontos célzás elengedhetetlen a győzelemhez. A kérdés már csak az, tudod-e tartani a tempót?

A ROG Keris II Ace egy finom "fegyver", a használatát tessék komolyan venni, mert mindent tud ahhoz, hogy akár profi e-sport játékos váljon belőled. Egyrészt top FPS-játékosok visszajelzései alapján tervezték a formáját, másrészt mindössze 54 grammnyi tömeg rejti a 42 000 DPI felbontású ROG AimPoint Pro optikai szenzort, a ROG optikai mikrokapcsolókat és az ultragyors vezeték nélküli kapcsolatra képes SpeedNova technológiát.

Ne ijedj meg, utóbbi egy lehetőség, természetesen kábeles üzemmód is elérhető, és ha nagyon ki akarod maxolni az adatátvitelt, akkor a Polling Rate Boosterrel 8000 Hz-ig tolhatod fel az adatkapcsolati frekvenciát. Ezt és még számos más értéket finomhangolhatsz tovább az Armoury Crate szoftverben, ahol többek között a használt egérpadhoz illő felületi kalibrációt és a szenzor sebességállítását is elvégezheted. Kell majd idő, hogy megszokd, mert a látszólag visszafogott egértestben csúcstechnológia figyeli minden kézmozdulatod.

Hogy állnak a reflexeid ezek után?

Gyakorolj, gyakorolj és gyakorolj, és elindulhatsz a győzelmi úton. Nem kell mindent azonnal leváltanod, de kezdd el beépíteni mindennapjaidba a fenti technológiákat, mert lehet, hogy most még csak az egérnél figyelsz oda a válaszidő csökkentésre, később a teljes konfigodnál érezni fogod, hogy mennyire más, ha minden egyes elem passzol és azon dolgozik, hogy a lehető leggyorsabban tegye a szemed elé a harcokat, többszereplős csatákat.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.