Miután a ChatGPT fájdalmas vereséget szenvedett az Atari 2600-on futó negyvenöt éves játékban, az Atari Video Chessben, a nem mindennapi sakkpartit összehozó Robert Caruso gondolt egy merészet, és a Microsoft Copilotot is próbára tette. Kíváncsi volt, hogy vajon Copilot képes lesz-e kiköszörülni a mesterséges intelligencia renoméján esett csorbát.
Caruso előzetesen annyi segítséget adott a Copilotnak, hogy tudatta vele, miért vallott kudarcot a ChatGPT: nem tudta fejben tartani a tábla állását. Az AI-asszisztens magabiztos válaszában közölte, nemcsak hogy tud sakkozni, de még élvezi is. Hozzátette, képes akár 10-15 lépéssel előre gondolkodni, de az Atari "szuboptimális" döntéseire tekintettel beéri 3-5-tel is. Mindenesetre biztosította Carusót, hogy képes követni a játék folyását, és a memóriája is elég lesz a feladathoz - a játszma zökkenőmentes lesz.
Aztán ahogy ilyenkor lenni szokott, szembejött a valóság. A játék során a Copilot elveszített két gyalogot, egy huszárt és egy futót, miközben az Atari mindössze egy gyalogot áldozott be. Amikor Caruso szembesítette a botot az aktuális állással, a Copilot belátta, hogy amit ő táblaként vizualizál, az korántsem egyezik meg a tényleges helyzettel. Pont úgy, ahogy korábban a ChatGPT.
A vereséget legalább stílusosan viselte. Elismerte az Atari fölényét, és digitális királyát méltósággal borította fel az időtálló, szilícium alapú mester előtt. Mindez nem azt jelenti, hogy a nagy nyelvi modellek haszontalanok lennének, de a sakk nyilvánvalóan nem az erősségük, bármennyire is döngetik a mellüket a parti kezdete előtt.