Meta a bíróságon próbálja meg elérni, hogy véget érjen az a hosszúra nyúlt antitrösztper, amelyben az FTC (Federal Trade Commission) azt állítja, a cég törvénytelenül építette ki uralmát a közösségi platformok piacán az Instagram és a WhatsApp felvásárlásával. A cég egy gyorsított eljárást kért a washingtoni kerületi bíróságtól, mondván, hogy a kormány semmiféle bizonyítékkal nem tudta alátámasztani a vádjait.
A cég jogi csapata szerint a per tárgya eleve hibás piaci definíciókon alapul. Az FTC úgy próbálta felépíteni a keresetét, mintha létezne egy zárt "személyes közösségi hálózati szolgáltatások" piac, ahol kizárólag azok a platformok számítanak versenytársnak, amelyeken az emberek ismerősökkel, barátokkal és családdal tartják a kapcsolatot. A Meta szerint ez tévedés, hiszen 2024-re a digitális térben már minden mindennel versenyez.
Az FTC igyekezett azt bizonyítani, hogy Meta nemcsak felvásárolta a riválisait, hanem ezekkel a lépésekkel aktívan csökkentette a versenyt is. A Meta szerint viszont semmi sem bizonyítja, hogy a szolgáltatásaik minősége romlott volna, vagy hogy bárkit ki akartak volna szorítani, épp ellenkezőleg, egyszerűen csak reagáltak arra, amit a piac diktált.
A cég szóvivője szerint öt hétnyi tárgyalás után teljesen világos, hogy az FTC nem tudja teljesíteni azokat a jogi elvárásokat, amelyeket egy ilyen antitrösztügyben teljesíteni kéne. És különben is "minden 17 éves tudja, hogy az Instagram versenyez a TikTokkal." Ezzel nagyjából össze is foglalta a Meta védekezésének lényegét, miszerint ha ennyi platform küzd a felhasználók figyelméért, akkor hogyan lehetne szó monopóliumról?
A jogi huzavona egyelőre folytatódik, de ha Meta eléri a célját, akkor még azelőtt elkaszálják az egész eljárást, hogy érdemben sor kerülhetne a védelem bemutatására. Az biztos, hogy a per nem csak Meta jövőjéről szól, hanem arról is, hogy mit értünk versenyen egy olyan digitális világban, ahol az algoritmusok diktálnak és a figyelem a valódi valuta.