Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) vezetője, Chris Rocheleau szerdán bejelentette, hogy az ügynökség átfogó modernizációs projektet indít a légiforgalmi irányító rendszerek megújítására. A jelenlegi technológiák közé tartoznak még a hajlékonylemezek (floppy disk) és a Windows 95 operációs rendszer, amelyek több évtizedes elavultságuk ellenére máig használatban vannak. Rocheleau a képviselőházi meghallgatáson hangsúlyozta:
"Az egész rendszer cseréje a cél. Nincs több floppy, nincs több papírcsík."
A jelenlegi rendszerek bár meglepően megbízhatók, már nem fenntarthatók. Az FAA rendszereinek közel 40%-a elavultnak számít, a pótalkatrészek hiánya és a biztonsági kihívások pedig fokozzák a kockázatokat. A Modern Skies nevű iparági koalíció régóta sürgeti az irányító rendszerek megújítását, és reklámkampányban is felhívták a figyelmet az elavult technológiákra. Szakértők szerint a modernizáció létfontosságú, különösen a növekvő kibertámadási fenyegetések fényében.
Az új rendszerek bevezetése azonban komoly műszaki kihívásokat tartogat. Az ATC (Air Traffic Control) rendszerek nem állíthatók le frissítések idejére, hiszen a folyamatos, 24/7 működés elengedhetetlen a repülésbiztonság fenntartásához. A hardverek cseréje nem történhet meg a szokásos karbantartási szünetekben, emellett az új rendszereknek magas biztonsági elvárásoknak is meg kell felelniük. Egy sikeres kibertámadás bénító hatással lenne az amerikai légi közlekedésre és azon keresztül az ország egész gazdaságára is.
Bár a közlekedési minisztérium négy év alatt tervezi befejezni az átállást, sokan kételkednek ennek megvalósíthatóságában. Robert W. Mann Jr. iparági elemző szerint ez nem az első alkalom, hogy ilyen ígéreteket hallani, mégsem történt valódi előrelépés az elmúlt évtizedekben. A projekt költségvetése egyelőre ismeretlen, de az FAA már több "Industry Day" eseményt is szervezett, ahol cégek bemutathatják javaslataikat. A közlekedési miniszter, Sean Duffy szerint azonban nem lehet halogatni:
"Mindenki egyetért benne - ez nem pártpolitikai kérdés. Tudjuk, hogy meg kell csinálni."