Az EU új digitális piacokról szóló törvénye (DMA) június 26-án éri el első érdemi mérföldkövét: lejár az Apple és a Meta számára kiszabott 60 napos türelmi időszak, amelyet az áprilisi bírságok után kaptak. Akkor 500 millió eurós büntetés sújtotta az Apple-t, míg a Meta 200 millió eurós szankcióval nézett szembe. Az ok: mindkét vállalat megsértette a DMA versenyösztönző és fogyasztóvédelmi előírásait.
A határidő lejárta azonban nem jár automatikus újabb bírsággal - ezt ma egy uniós szóvivő erősítette meg az Euronewsnak. Ehelyett a Bizottság egy előzetes értékelést végez a cégek aktuális gyakorlatáról, majd lehetőséget biztosít számukra, hogy válaszoljanak a megállapításokra. Ezt a folyamatot a hatóság "folyamatos párbeszédként" jellemezte.
Az Apple esetében a korábbi bírság fő oka az App Store zárt rendszere volt, amely megakadályozta a fejlesztőket abban, hogy a felhasználókat alternatív fizetési lehetőségek felé irányítsák. Ez a gyakorlat az EU szerint ellentétes a DMA céljával, amely nagyobb versenyt és választási lehetőséget kíván biztosítani a felhasználók számára. A Meta pedig a "fizess vagy fogadd el a követést" modellje miatt kapott büntetést, amelyben a felhasználók vagy hozzájárulnak a célzott hirdetésekhez, vagy fizetniük kell a reklámmentes élményért. A vállalat azóta új, adatminimalizáltabb változatot vezetett be, ám ennek megfelelőségét még vizsgálja a Bizottság.
Bár ezek a büntetések a DMA első érdemi fellépései voltak, összegeik elmaradtak a korábbi antitröszt ügyek milliárdos büntetéseitől. Az EU ezt azzal indokolta, hogy a DMA csak 2023-ban lépett hatályba, és a cél most nem a megtorlás, hanem a szabálykövetés ösztönzése.
A háttérben azonban politikai feszültségek is húzódnak. Az Egyesült Államok idén új vámokat vetett ki európai termékekre, mire Ursula von der Leyen bizottsági elnök válaszlépésként egy digitális reklámadót is kilátásba helyezett. Az amerikai kereskedelmi hivatal szerint az EU techszabályozásai igazságtalan akadályokat gördítenek az amerikai cégek elé.
Nem világos, hogy az EU mostani visszafogottabb fellépése közvetlenül összefügg-e ezekkel a geopolitikai játszmákkal. Az viszont biztos, hogy az Apple és a Meta - ha csak időlegesen is - lélegzetvételnyi időhöz jutott. A következő hetekben a fókusz azon lesz, hogyan reagálnak a cégek az EU értékelésére, és vajon ténylegesen változtatnak-e gyakorlataikon, vagy csak halogatják az elkerülhetetlent.