Azt mindenki érzi a kenyér és a benzin árán, hogy a gazdaság lábai minden nappal egyre jobban remegnek. A világ feszült és mérges, miközben a családi kassza egyre nagyobb veszélybe kerül.
A Wall Street Journal írói csapata ezért is kezdett nyomozni egy szavazás után, ami ennek fényében egyszerre érezhető felháborítónak és indokolatlannak. A Tesla vezetősége nagyon szeretné, ha annak névleges főnöke, Elon Musk a vállalat céljainak elérésével foglalkozna, de a sok szempontból vitatható figura inkább anime-lányokat csinál AI modellekből, és látványosan radikalizálja az internet egyik legfontosabb platformját. A befektetők könyörögnek, hogy a "valódi Tony Stark" emeljen már fel egy csavarkulcsot, ahelyett, hogy a babáival játszik, és mindezt 1 billió dollár átutalásával akarják elérni.
A befektetői szavazás lényege az volt, hogy Elon Musk jövőbeli kompenzációjáról dönthessenek. Ha Musk képes lesz teljesíteni a Tesla céljait, akkor a következő évtizedben megjutalmazhatják 423 743 904 részvénnyel, 12 tranche-on keresztül. Ezek a célok - többek között -, a következők:
- leszállítson 20 millió járművet
- összehozzon 10 millió önvezetésre lehetőséget adó előfizetést
- leszállítson 1 millió AI robotot
- működésbe állítson 1 millió robot taxit
- és elérjen 400 milliárd nettó bevételt.
Musk korábban megfenyegette a Teslát, hogy lelép, ha nem kap elég nagy szeletet a cégből. A lenti idézetet egy októberi kérdezz-felelek beszélgetésből származik, ami a harmadik negyedéves jelentést követte:
"Nem mintha el akarnám költeni azt a pénzt. Igazából csak...egy robot sereget építünk, és igenis komoly befolyást akarok afelett a robot sereg felett. Nem teljes irányítást, de erős befolyást."
A nagy tervezetnek 12 fő üzleti célja van, melyek együttes lehetséges hozama 8,5 billiónál állhat meg. Musk kompenzációja ennek eléréséért 1 billió lenne, és ez 24,8 százalékról 28,8 százalékra növelné a részesedését. A trükk a csomagban, hogy a célpontjának nem is igazán kell sikeresnek lennie. A Reuters jelentése szerint elég, ha Musk eléri "néhány" célját, és már akkor is 50 milliárddal sétálhat ki az ajtón.
A Tesla befektetőinek 75 százaléka igennel szavazott a tervre, ezt pedig Robyn Denholm, az igazgatótanács elnöke azzal indokolta, hogy Musknak szüksége van nagy kifizetésekre ahhoz, hogy motivált maradhasson.
New York városának önkormányzati, pénzügyi felügyelője, Thomas DiNapoli, aki egy nyugdíjalapot futtat, és aminek 3,3 milliónyi Tesla részvénye szorosan köti a város időseinek sorsát a cég jövőjéhez, nemmel szavazott. Egy előadáson konkrétan földbe döngölte az egészet, mondván, hogy Musk jelenlegi részesedése bőven elégnek kellene lennie ahhoz, hogy motiválja az urat a munkavégzésre.
"Az, hogy majd egy újabb hatalmas jutalék valahogy segít egy reménytelenül csapongó faszinak a koncentrációban egyszerűen logikátlan és szembe megy minden megfigyelhető bizonyítékkal. Ez nem teljesítménybér: ez az ellenőrizetlen hatalom jutalma."
A WSJ keddi cikke kihangsúlyozta, hogy a Tesla több befektetőjének is hasonló (ha nem is ilyen erősen megfogalmazott) kétségei vannak az üggyel kapcsolatban. A részvényesek tartanak attól, hogy Musk többi vállalkozása (X, xAI, SpaceX) elvonja a "jövő látnokának" figyelmét, és elkezdtek arról kérdezősködni, hogy van-e terv egy esetleges CEO váltásra. A frontvonal másik oldalán viszont nagyon nagy nevek támasztják meg Musk trónját.
"A Tesla részvényeseinek egy szokatlanul nagy tábora kezdett kampányolni Musk kompenzációs tervéért. Ezek között ott volt az igazgatótanács elnöke Robyn Denholm, a Chipotle korábbi pénzügyi vezetője Jack Hartung, és a Tesla társalapítója JB Straubel."
Denholm ezt a következőképp magyarázta:
"Vannak igazgatók, akik golfoznak. Ő nem golfozik. Ő szeret cégeket alapítani, és ezek a cégek nem feltétlenül Tesla cégek."
Denholm odáig ment a szavazatok biztosításáért, hogy a következő levelet küldte szét a befektetők között október 27-én:
"Az alapvető kérdése az éves gyűlésnek nagyon egyszerű: meg akarják tartani Elont a Tesla elnökeként, és motiválni szeretnék-e őt abban, hogy a céget a világ első számú önvezető megoldásait kínáló vállalatává, és így a világ legértékesebb vállalatává alakítsa?"
Nancy Tengler, a Laffer Tengler Investments elnöke a következőképp magyarázta a szavazat alakulását:
"Ha a részvény értéke hatszorosára ugrik (és ez itt az elvárás), akkor rengeteg pénzt fogok keresni. Miért érdekelne engem, hogy ő mennyi pénzt keres, ha ő okozza a változásokat és valósítja meg az elképzeléseket?"
Ugyan voltak a teremben, akik ellenezték az egészet (beleértve a norvég állami vagyonalap menedzserét, aki a Tesla 1,14 százalékát birtokolja), de a szavazás következményét a befektetők oldaláról a Baron Capital képviselője foglalja össze talán a leghatásosabban:
"A terv biztosítja, hogy a részvényesek lesznek az elsődleges nyertesek, és hogy Elon vezeti majd a céget a következő években is."
Mi pedig most imádkozhatunk, hogy a cég ne dőljön be, mert amikor egy vállalatot ennyi ország használ malacperselyként, akkor nagy ára lesz annak, ha azt a perselyt elviszi az ár.