Az első valamire való, nyakra akasztható (vagy vállon elhelyezhető) hangszóró a Sony nevéhez fűződik, az SRS-NS7 idestova négy éve, 2021 novemberében jelent meg. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, megjelentek a konkurensek, és persze a Sony is továbbfejlesztette saját koncepcióját. A legújabb változat BRAVIA Theater U névre hallgat (típusszám: HT-AN7), és igen jó szolgálatot tehet mindenkinek, aki szeret este filmet nézni fülhallgató nélkül úgy, hogy azzal nem zavar másokat - túlságosan. A két darab, vállra helyezhető hangszóróból és a köztük lévő nyakpántból álló eszköz Bluetooth-on kapcsolódik a tévéhez, PC-hez vagy telefonhoz, és tud olyan jól szólni, hogy nemcsak szükségmegoldásként, hanem valódi alternatívaként is lehet számolni vele.
Fura szerzet
A BRAVIA Theater U személyes hangélményre koncentráló hangszóró, azaz úgy tervezték, hogy viselője a külvilág zavarása nélkül tudjon vele zenét hallgatni, filmet nézni vagy akár telefonálni. Rögtön adja magát a kérdés, hogy vajon mennyi hely juthat egy ilyen kütyünek a piacon, hiszen a valódi moziszerű élményt egy térhatású hangrendszer tudja csak biztosítani, ha pedig az elsődleges cél az, hogy a zenehallgatás/filmnézés ne zavarja (például) a már alvó gyerekeket, akkor egy fejhallgató vagy esetleg egy TWS fülhallgató a legjobb megoldás. Igen ám, de ha valaki fejhallgatót vagy fülhallgatót visel, azzal nemcsak a külvilágot mentesíti a zajoktól, hanem ugyanazzal a lendülettel saját magát is elzárja a külvilágtól. Azaz a privát szféra túl privát, lőttek a romantikus, esti páros filmnézésnek. És pontosan ez az egyik olyan helyzet, amelynél a BRAVIA Theater U megcsillantja tudását, hiszen úgy biztosít privát hangélményt viselőjének, hogy közben megtartja a beszélgetés lehetőségét is.
Az egyszer biztos, hogy a Sony mérnökeinek nem volt könnyű dolga, mert vállon kényelmesen elférő apró méret és alacsony tömeg mellett kellett megoldani azt, hogy a hangminőség méltó legyen a márka nevéhez. A korábbi változatoknál ezt a feladatot nem feltétlenül sikerült abszolválni, a BRAVIA Theater U viszont már olyan hangminőséget nyújt, amely valóban élvezetes mozizást tesz lehetővé.
Az eszköz tehát két nyurga hangszóróból áll, amelyek között egy vastag, gumiból készült összekötő foglal helyet. Ez a rész rugalmas, de hajlítható - azaz formáját igyekszik megtartani, így mindenféle nyakmérethez tökéletesen "beállítható". A pánt gondoskodik arról is, hogy a hangszórók ne csússzanak le előre. A furcsa kialakítás ellenére a hangszóró viselése kényelmes, pár perc alatt teljesen el fogsz feledkezni arról, hogy rajtad van. A speakerek akkor is kényelmesen ülnek a helyükön, ha felállsz a tévé elől, és kimész a konyhába egy pohár vízért. Az egyetlen negatívum az, hogy bár a Sony igyekezett úgy kialakítani a belső felépítést, hogy a tokozás elnyelje a mély hangok okozta vibrációt, ezt a feladatot nem sikerült tökéletesen megoldani, filmnézés közben ritkán, zenehallgatásnál viszont elég gyakran érezni finom rezgéseket. A kezelés alapvetően gombokkal működik, de a Sony kísérő alkalmazása is látja a BRAVIA Theater U-t, lehet tehát telefonon keresztül is konfigurálni.
De maradjunk még a gomboknál: a bal oldali hangszóró belső felére a +, OK és - gombok, a jobb oldali hangszóró belső felére pedig a bekapcsoló és Bluetooth gombok kerültek. Utóbbit tudod használni a mikrofon ki- és bekapcsolására is, viszont emlékezned kell a mikrofon állapotára, mert visszajelző LED nincs (nem is lenne persze értelme, mert úgysem látnád). A gombok pozíciója pont megfelelő, mutató ujjal nagyon könnyen el lehet érni őket. Rajtuk kívül az USB-C csatlakozó az, ami érdekes lehet még, ezt szintén a jobb oldali hangszórón találod meg, annak is a külső részén - gumiborítás védi a portól. Az USB-C csatlakozó nemcsak töltésre szolgál; a csomagban mellékelt második kábellel a kütyüt jack dugasszal is össze tudod kötni, így alacsonyabb a késleltetés. Az ajánlott csatlakozási mód ettől még persze a Bluetooth, a BRAVIA Theater U a szabvány 5.2-es változatát támogatja. Hasznos extra, hogy egyszerre két eszközzel is tudod párosítani, amelyek között az elektronika dinamikusan vált.
A támogatott kodekek között az SBC-t, az AAC-t és az LDAC-ot is megtalálod. A hangszórók 20-20 000 Hz közötti tartományban képesek megszólaltatni a hangokat, ez elég jó kiindulási alapot jelent. Az pedig, hogy a hangszórók gyakorlatilag a fül közvetlen közelében helyezkednek el, tökéletes sztereó élményt garantál.
A tápellátásról beépített akkumulátor gondoskodik, amely normál hangerő mellett 10-12 órányi lejátszást biztosít. Az akkumulátor töltési ideje kb. 4 óra - teljesen lemerült akkumulátor esetén viszont az első 10 percben automatikusan bekapcsol a gyorstöltés funkció, így ennyi idő elegendő 60 percnyi játékidőhöz.
Meglepően jól szól
A név egyértelműen jelzi, hogy a Sony elsősorban tévék mellé szánja a BRAVIA Theater U hangszórót, de a japán gyártó emellett arra is számít, hogy a játékosok is keresni fogják. Pontosan ezért került be a dobozba a korábban már említett USB-C - jack kábel, amely közel nullára csökkenti a késleltetést. És persze a mikrofon is elsősorban a játékosok igényeit szolgálja ki, nem azért építették be, hogy az eszközt headsetként használva telefonálj (noha ez is megoldható).
Fentebb már volt szó arról, hogy a BRAVIA Theater U egyszerre két eszközhöz is tud kapcsolódni - közöttük a váltás automatikus úgy, hogy a bejövő telefonhívások prioritást élveznek. Ennél is jobb viszont, hogy a Bluetooth adapter lehetőséget ad arra is, hogy két BRAVA Theater U csatlakozzék egymáshoz. Egy tipikus szcenárió az, amikor a gyerekek már lefeküdtek aludni, de apa és anya szeretne filmet nézni - ilyenkor az egyik BRAVIA Theater U kapcsolódhat a tévéhez, a második BRAVIA Theater U pedig az elsőhöz, így mind a ketten élvezhető minőségű hangot kapnak, miközben beszélgetni is tudnak egymással. Hasznos extra, hogy "fürtözésnél" a két hangszóró eltérő hangerővel és más hangprofillal is használható.
A hangszórók fizikai mérete 44×32 mm, de a Sonynak a X-Balanced technológia ügyes trükkjeivel sikerült alaposan felturbóznia a hangélményt - elsősorban a mély tartományban. Köszönhetően annak, hogy a hangszórók a fül mellett helyezkednek el, nincs szükség nagy hangerőre, a precíz vezérlésnek hála így értékelhető mennyiségű mély hangot tud kipréselni magából a hangszóró, és lényeges torzítás sincsen. Egy esti tévézésnél már 15-20%-os hangerő is tökéletesen elegendő! Viszont itt érdemes kitérni arra, hogy a személyes jelleg inkább csak papíron működik; nyilván a hangszóró viselője sokkal erősebben hallja a hangokat, ám ha valaki más is van a szobában, akkor nem lehet elkerülni, hogy ő is "részesüljön" az előadásból. A személyes jelleg annyiból viszont megállja a helyét, hogy még egy prémium minőségű soundbarral összevetve is sokkal alacsonyabb hangerő mellett lehet úgy filmet nézni, hogy a beszéd is tökéletesen érthető marad.
A hangszóró nemcsak a sztereó hangot támogatja, hanem virtuális trükkökkel a térhatású Dolby Atmos és a 360 Reality Audio formátumokkal is boldogul - utóbbi teljesen az egyéni halláshoz igazított térhatást kínál, igaz cserébe hosszadalmas beállítási folyamat kapcsolódik hozzá.
Na, de hogyan szól?
Meglepően jól! A BRAVIA Theater U kellemes meglepetést okozott azzal, hogy alacsony hangerőn kiegyensúlyozott hangzást nyújt; értékelhető minőségűek a hangok a mély tartományban amellett, hogy a magas tartományban sem válnak túl harsánnyá, és a beszéd is tökéletesen természetes marad. De azért illúzióink ne legyenek, az értékelhető nem egyenlő a telttel. A hangszórók apró méretéből adódóan - X-Balanced ide vagy oda - erőteljes basszus nincs. Egy USB-s hangszóróhoz képest a BRAVIA Theater U sokkal jobban teljesít, ám a fülhallgatókkal összevetve már alulmarad. A hangerővel viszont nincs gond - az igazán kényelmes tévézéshez és zenehallgatáshoz nem kell 20-25%-nál magasabbra állítani a csúszkát. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a hangerőt nemcsak, hogy nem kell, hanem nem is érdemes ennél sokkal magasabbra állítani, mert 40% százaléknál elérkezünk oda, hogy a hang kényelmetlenül erős kezd lenni, és megszűnik a komfortos egyensúly is. A magas hangok aránya túlzó lesz, a beszéd pedig túlságosan harsány. 40% alatt tartva a hangerőt viszont nagyon jól látszik (hallatszik), hogy a Sony mérnökei rengeteg energiát fektettek a hangszóró finomhangolásába. Ezt támasztja alá az is, hogy bár van EQ, vele is csak minimális mértékben lehet megváltoztatni a hangzásképet.
A Sony hangszórója a térhatású hangot is jól kezeli, az algoritmus elég ügyes ahhoz, hogy az irányok érezhetők legyenek, a beszéd pedig pontosan középre, előre kerüljön - persze olyan precizitást azért nem várhatunk el, mint amit négy vagy több hangszóró tudna nyújtani. A virtuális térhatású hang egyébként inkább a játékoknál nyújt érezhető előnyt, de filmnézés közben is emeli a hangélményt. Ha már fentebb, a mély hangok tekintetében a fülhallgatókkal hasonlítottuk össze tesztünk alanyát, akkor tegyük ezt meg ismét: térhatásban a BRAVIA Theater U adja a jobb élményt. Cserébe használat közben a fejet nem igazán szabad mozgatni, mert ezzel az irányok aránya felborul (ami persze nemcsak térhatásnál, hanem sima sztereó hangnál is igaz). Ez a felépítésből adódik; a dolog hátránya pedig az, hogy zenehallgatáshoz nem ideális az eszköz - tévézésnél és játéknál a képernyőre szegeződik a tekintet, így a fejmozgás minimális, de zenehallgatás közben az ember sokszor szabadon mozog, vagyis ez esetben mozogna.
Összegzés
A Sony a BRAVIA Theater U-val egy érdekes koncepciót a lehető legjobban oldott meg; bár ebből a nyakra akasztható hangszóróból már csak ára miatt sem lesz tömegtermék, az eszköz ideális választás azok számára, akik lehetőség szerint csendben, a környezet zavarása nélkül szeretnének tévézni este, akár párban és akár úgy is, hogy közben a kommunikáció lehetősége megmaradjon. A hangszóróból hangminőség terén a Sony mindent kihozott, ami ebben a méretben lehetéséges.