Donald Trump, aki régóta mániákusan keresi az Air Force One utódját, úgy tűnik, belefáradt a Boeing ígéreteibe és most más úton szerez magának új elnöki repülőt, egy használt példány formájában. A Wall Street Journal értesülései szerint Trump megelégelte, hogy a Boeing a már amúgy is csúszó határidő után újabb egy évtizeddel tolta el az új elnöki gép (a 747-8 típusú VC-25B) leszállítását. Az eredetileg 2024-re várt gépek most legkorábban 2035-re készülhetnek el. Ezért Trump egy másik védelmi beszállítót, a floridai L3Harrist bízta meg azzal, hogy alakítsanak át számára egy korábban a katari kormány által használt Boeing 747-est, gyakorlatilag egy "ideiglenes" elnöki repülőt hozva létre. Az irónia, hogy ez a gép is Boeing gyártmány, aligha kerülte el Trump figyelmét.
A döntés nemcsak egy újabb látványos gesztus a Boeing megalázására, hanem politikai üzenet is. Trump még februárban nyilvánosan szemrevételezte a használt 747-est, amelyet most az L3Harris alakít át, az eseményre pedig úgy hivatkoztak, mint a Boeing kudarcainak látványos bizonyítékára.
"Nem, nem vagyok elégedett a Boeinggel... Lehet, hogy veszünk egy másik gépet"
- nyilatkozta akkor.
Az Air Force One azonban nem csupán egy luxus repülő: fejlett navigációs rendszerrel, titkosított kommunikációs technológiákkal és védelemmel rendelkezik. Az L3Harris aligha tud egy teljes értékű alternatívát biztosítani néhány hónap alatt, különösen nem olyan szigorú titkosszolgálati és katonai követelmények mellett, amelyek egy elnöki repülő esetében elengedhetetlenek. Andrew Hunter, az USAF beszerzési vezetője úgy fogalmazott:
"Valószínűleg némi festés és kommunikációs frissítés belefér, de ennél többet ilyen rövid idő alatt nehéz kivitelezni."
A Boeing eredeti 3,9 milliárd dolláros szerződésén mára jelentős túlköltekezés mutatkozik, és több hivatalos körben is felmerült már a szerződés felmondása vagy peres útra terelése. Trump azonban más taktikát választott: Elon Muskot küldte rá a Boeingre, hogy gyorsítsák a folyamatot, igaz, Musk állítólag olyan kétes javaslatokat is tett, mint a biztonsági jogosultságok csökkentése, ami nem éppen ideális egy elnöki gép esetében.
Nem tudni, Trump másodkézből szerzett gépe pontosan mennyibe kerül majd, de valószínűleg bőven alatta marad a Boeing-féle végösszegnek. Trump számára azonban nem csak az ár a lényeg: a látvány, a gyors eredmény, és az önálló döntéshozás hangsúlyozása legalább ilyen fontos szerepet játszik.