Az elmúlt hetekben felerősödött a pletyka, hogy a Valve még idén nagy bejelentésekkel rukkol elő, ám a Half-Life 3 helyett három új hardvert leplezett le a világ legnagyobb PC-s játékáruházát üzemeltető cég. A Steam Controller, a Steam Machine és a Steam Frame 2026 elején kerülhet forgalomba, és a vállalat szerint mindegyik eszköz a Steam Deck filozófiáját viszi tovább: erős, nyílt rendszerű és teljes mértékben a Steam-élményhez optimalizált.
Gabe Newell, a Valve elnöke szerint a Steam Deck sikere megmutatta, mekkora igény van a hordozható, mégis teljes értékű PC-s játékra, a mostani bővítés pedig ennek a természetes folytatása.
"A Steam Deck eredményei messze túlszárnyalták a várakozásainkat, és a játékosok folyamatosan újabb és újabb lehetőségeket kérnek, hogy élvezhessék a Steam-könyvtárukban rejlő játékokat. A SteamOS és korábbi hardverfejlesztéseink most értékes alapot adtak ehhez az új generációhoz"
- mondta Newell.
Az új generációs Steam Controller újraértelmezi, hogyan játszhatjuk a teljes Steam-könyvtárunkat - bárhol, bármilyen platformon. Legyen szó PC-ről, laptopról, Steam Deckről, Steam Machine-ről vagy az új Steam Frame VR-headsetről, a Steam Controller mindenhol azonos élményt nyújt. Teljes mértékben kompatibilis a Steam Input rendszerrel, így bármelyik játékhoz egyedi vezérlési sémákat készíthetünk, vagy választhatunk a több ezer közösségi konfiguráció közül, amelyek már a megjelenés napján elérhetőek lesznek.
Az új, mágnesesen csatlakozó Steam Controller Puck kettős funkciót lát el: egyrészt vezeték nélküli jeladót biztosít az alacsony késleltetésű, stabil kapcsolat érdekében, másrészt töltőállomásként működik. Csak illeszd rá a kontrollert - egy kattanás, és már tölt is. Aki inkább más módon csatlakozna, annak ott a Bluetooth és az USB támogatás.
A kontroller új TMR-technológiás mágneses thumbstickjei pontosabb visszajelzést, simább mozgást és hosszabb élettartamot ígérnek. A kapacitív érintésérzékelés révén a giroszkópos célzás még természetesebb - a mozgásvezérlés így minden játékban precíz és dinamikus. A nagy felbontású rezgőmotorok komplex hullámformákat képesek kezelni, így a visszajelzés nemcsak erőteljes, hanem részletes is. Az új Grip Sense funkció a markolaton keresztül érzékeli az érintést: így a giroszkóp automatikusan aktiválható vagy kikapcsolható, sőt, akár más funkciókra is beprogramozható.
Arra is figyelt a Valve, hogy a kontroller használata kényelmes legyen. Erről minden kézmérethez passzoló ergonomikus kialakítás, érintőpárnák, mozgásvezérlés (természetes célzás giroszkóppal és érintésérzékeléssel), programozható markolatgombok, Steam-gomb (bekapcsolóként és gyors elérési gombként is működik), és gyorsmenü gondoskodik.
A Steam Machine a Valve új, kompakt, de brutálisan erős PC-je, amelyet kifejezetten játékra terveztek. Már egészen apró (egy 160 mm élhosszúságú kockáról beszélünk), mégis hatszoros teljesítményt kínál a Steam Deckhez képest. Ez elég ahhoz, hogy a legújabb AAA-címeket is 4K felbontásban, 60 fps-sel futtassa, köszönhetően az AMD asztali szintű CPU-GPU párosításnak, amit a Valve egyedi megoldása egészít ki. A hűtés csendes, a legnagyobb terhelés mellett is csak "suttogásnyi" zajt ad ki.
A gép természetesen SteamOS-t futtat, vagyis ugyanazt a játékra optimalizált operációs rendszert, amit a Steam Deck és a Steam Frame is. A gyors felfüggesztés/folytatás, a felhőmentések és az egyszerű, konzolszerű kezelőfelület alapértelmezett. A Valve egy új Steam Machine Verified minősítési programot is bevezet, hogy a játékosok előre lássák, melyik cím hogyan fut az új rendszeren.
A kis méret ellenére a Steam Machine bőséges csatlakozási lehetőségeket kínál: HDMI 2.0, DisplayPort 1.4, gigabites Ethernet, egy USB-C és négy USB-A port mellett beépített Wi-Fi 6E és Bluetooth 5.3 gondoskodik a vezeték nélküli kényelemről. A géphez nem jár külön tápegység - a beépített tápegység megszünteti a "téglaméretű" adapterek nyűgjét.
A Steam Machine kétféle konfigurációban lesz elérhető, 512 GB-os vagy 2 TB-os SSD-vel, mindkettő microSD-bővítéssel. A dizájn részét képezi egy testreszabható LED-sáv, amely nemcsak a letöltések állapotát jelzi, hanem különböző animációkkal és színekkel személyre is szabható.
A Valve új gépe természetesen szorosan együttműködik a Steam Controllerrel, amely akár négy példányban is csatlakoztatható a beépített adapteren keresztül - külön vevőegység nélkül. A játékos így akár a kanapéról is életre keltheti a gépet, egyetlen gombnyomással.
A legambiciózusabb újdonság a Steam Frame VR-headset, amely egyesíti a kényelem, a hordozhatóság és a teljes PC-s játékélmény előnyeit. A készülék könnyű, kompakt kialakítása hosszabb használat során is kényelmes viseletet ígér. Ráadásul nincsenek zavaró kábelek vagy bonyolult beállítások - egyszerűen csak felvesszük, és már játszhatunk is. A Steam Frame legnagyobb erőssége, hogy streamelésre született. A Valve kifejezetten a stabil, nagy minőségű vezeték nélküli élményre fókuszált, és ennek érdekében a headsethez mellékelt 6 GHz-es adapter külön csatornát biztosít mind a VR, mind a hagyományos játékstreameléshez. A két rádiómodul külön kezeli a vizuális és hangadatokat, valamint a Wi-Fi kapcsolatot, így nem kell sávszélességi versenytől tartani.
A Valve új technológiát is bevezetett, a Foveated Streaminget, amely a szemmozgást követve dinamikusan javítja a kép részletességét ott, ahová a játékos éppen néz. Az eredmény akár tízszeres javulás lehet a vizuális minőség és a sávszélesség-használat terén - mindezt észrevétlenül, a teljes Steam-könyvtárra kiterjesztve.
A headset optikailag sem mindennapi: 2160x2160 felbontású LCD-panelek dolgoznak szemenként, 72 és 144 Hz közötti képfrissítéssel. A "pancake" típusú lencsék vékonyak, könnyűek, és a kép élessége a szélekig megmarad. A beépített hangrendszer sem maradt el a minőségtől - a kétoldali, kettős hangszórópár a rezgéseket kioltva éles, torzításmentes hangot ad, még mozgás közben is.
A négy nagy felbontású kamera gondoskodik a külső szenzorok nélküli mozgáskövetésről, miközben az infravörös LED-ek sötétben is pontos követést biztosítanak. A Steam Frame kontrollerei mind VR-, mind hagyományos játékokhoz ideálisak: teljes gombkészlettel, D-paddel, analóg karokkal, ravaszokkal és mágneses szenzorokkal dolgoznak. Egyetlen AA-elem 40 órányi játékidőt biztosít, a vezérlők pedig természetesen kompatibilisek a teljes SteamVR-katalógussal.
Ami igazán különlegessé teszi a Steam Frame-et, az az, hogy önállóan is képes futtatni játékokat. A Snapdragon 8 sorozatú processzorral és 16 GB RAM-mal felszerelt headset valójában egy teljes értékű PC, amely SteamOS-t futtat, így támogatja a felfüggesztés/folytatás funkciót, a felhőmentéseket és a szabad szoftvertelepítést is. A Valve ráadásul bevezeti a Steam Frame Verified programot is, amely megmutatja, mely játékok működnek natívan VR és nem VR módban egyaránt.
A fejlesztők sem maradnak ki: a vállalat Steam Frame Developer Kit programot indít, hogy minél több játék működjön hibátlanul az új platformon. A visszajelzések alapján a Valve tovább finomíthatja a SteamOS-t és a Proton kompatibilitási réteget, így a teljes könyvtár profitálhat a fejlesztésekből.
A három új eszköz a Steam Deckkel megegyező piacokon lesz elérhető, beleértve az Egyesült Államokat, Kanadát, az Egyesült Királyságot, az Európai Uniót és Ausztráliát, valamint a KOMODO-régiót, vagyis Japánt, Dél-Koreát, Hongkongot és Tajvant. A Valve célja, hogy 2026 elején megkezdje a szállítást, a pontos megjelenési dátumokat és árakat pedig az év első napjaiban teszi közzé.