Jon von Tetzchner, a norvég Vivaldi böngésző alapító-vezérigazgatója élesen bírálta a nagy technológiai cégek azon törekvéseit, hogy generatív mesterséges intelligenciát építsenek a böngészőkbe.
"Minden startup az AI körül forog, és folyamatosan próbálják beleerőltetni a termékekbe és szolgáltatásokba. Ez azonban nem arról szól, amire az embereknek valóban szükségük van"
- mondta a vezető.
A Google, a Microsoft, a Mozilla és más cégek már integrálták vagy tesztelik az AI-modelleket böngészőikben, míg olyan vállalatok, mint az Anthropic vagy az OpenAI, kiegészítő alapú megoldásokkal vagy saját böngésző fejlesztésével kísérleteznek. Ezek az eszközök sokszor természetes nyelvi parancsok alapján hajtanak végre böngészési feladatokat a felhasználó helyett.
Von Tetzchner szerint ez dehumanizálja a böngészést, hiszen a felhasználók így nem maguk fedezik fel a webet, mert az mesterséges intelligencia a tartalomszolgáltatóktól a chatbotok felé tereli a forgalmat.
"Az emberi kíváncsiság fullad meg, és a web sokszínűsége hal el"
- írta blogposztjában, amit egyébként érdemes teljes terjedelmében is elolvasni, mert nagyon érdekes meglátásai vannak. A Vivaldi vezetője úgy véli, a böngészőbe épített AI rendszerek fő célja az adatgyűjtés, ugyanúgy, ahogy a közösségi médiában az algoritmusok határozzák meg, mit lát a felhasználó.
Von Tetzchner szerint természetesen a Vivaldi nem ellenzi a mesterséges intelligencia minden formájának alkalmazását. Példaként hozta fel a böngészőbe épített fordítót, amely előre betanított modelleket használ, és nem igényel felhasználói adatokat.