Elon Musk és a Tesla számára egyre sürgetőbbé válik az identitásváltás: az elektromos járművek gyártására épülő múlt helyett a mesterséges intelligencia és a robotika dominálta jövőkép felé fordulnának. Ez a stratégia nemcsak magasabb értékelési szorzókat hozhat a befektetők szemében, de Musk politikai szerepvállalásai nyomán kialakult márkaimázs-problémákat is elfedheti. A Qatar Economic Forumon májusban Musk azt állította, hogy az európai autópiac egésze gyenge, és ez minden gyártót érint. A valóság viszont mást mutat. Az európai EV-piac 28 százalékkal nőtt áprilisban, miközben a Tesla eladásai ugyanebben az időszakban 49 százalékkal estek vissza az EU-ban. Hasonló minta látható májusban is: az Egyesült Királyságban 28 százalékos növekedés mellett a Tesla 45 százalékos visszaesést szenvedett el, mindössze 1 758 eladott járművel.
Németországban a helyzet még problematikusabb: az AfD párt nyílt támogatása Musk részéről komoly visszhangot váltott ki, és májusban a Tesla eladásai itt 1 210 egységre estek vissza, ami 36 százalékos csökkenést jelent. Eközben a német EV-piac 44,9 százalékkal bővült. A Wall Street elemzői sem optimisták: a Tesla várhatóan 7 százalékos visszaesést könyvelhet el 2025 második negyedévében, az éves eladások pedig 5 százalékkal csökkenhetnek.
Ez magyarázza, miért igyekszik Musk új narratívát építeni a Teslának, amelyben a mesterséges intelligencia és a robotika kapja a főszerepet. E stratégia részeként a Tesla jövő héten Austinban mutatja be a Model Y-ra fejlesztett felügyelet nélküli FSD-t (Full Self Driving), valamint elindítja első robotaxi-flottáját - 10-20 járművel. A cél, hogy 2025 végéig több amerikai városban is meginduljon a szolgáltatás.
Mindeközben a Morgan Stanley sztár-elemzője, Adam Jonas ismét nagyot álmodik: szerinte a Tesla 2050-re a drónok és elektromos légijárművek (eVTOL) piacának meghatározó szereplője lehet - annak ellenére, hogy a cég hivatalosan még nem jelentett be ilyen terveket. Jonas szerint a Tesla technológiai portfóliója és mérnöki kompetenciája lehetővé teszi a belépést az úgynevezett "Low Altitude Economy"-ba, ahol egyetlen eVTOL annyi bevételt generálhat, mint 15 hagyományos fuvarmegosztós autó. Az elemző becslése szerint ez akár 100 és 1 000 dollár közötti részvényárfolyam-emelkedést is jelenthet - még ha az alapját részben képzeletbeli üzletágak is adják.